Grufman: Vätgas en bluff – motorer på väg bort

Verkstadsprofilen Fredrik Grufman är säker på att det är eldrift som gäller för framtidens bilar. Han tror att förbrännings- och vätgasbilar kommer konkurreras ut helt.
– Vätgas är en bluff, marknadsförd av japanska ingenjörer, säger Grufman.

Fredrik Grufman från verkstaden Grufman Bil har gjort sig känd för att ofta dela med sig av råd och varningar både på Facebook och Youtube. I en lång intervju på Youtubekanalen “En PK-fri kanal” dömer verkstadsprofilen ut både förbrännings- och vätgasbilar helt.  
– För min del finns det ingenting som talar för att förbränningsmotorn ska vara kvar. Alltså, den är definitivt på väg bort, säger Grufman.

Enligt Fredrik Grufman kommer elbilar inte att rädda jordklotet, men de kommer att rädda folks privatekonomi. Han är även rätt säker på att de flesta, trots motstånd, faktiskt skulle kunna byta till elbil utan några större problem.
– 99 procent av personbilsförare i Sverige kan byta till elbil utan att ha några som helst problem, säger Grufman.

Elbilsexperten tror dessutom att de verkstäder som inte specialiserat sig på elbilar kommer att dö. Han hävdar att de bensin- och dieselbilar som finns kvar om 10–15 år kommer att hamna inom ett prissegment som gör att folk varken kommer att ha råd att reparera eller vilja laga bilarna. Han är även tydlig med varför bilmärken som Mercedes och BMW vill behålla förbränningsmotorer längre.
– Det är för att de är billigare att bygga, naturligtvis, säger Grufman.

Fredrik Grufman är också väldigt kritisk till vätgasbilar, som enligt honom är en “bluff påhittad av japanska ingenjörer”. Experten hävdar att vätgas är för krångligt att producera, samtidigt som man får ut ungefär 20 procent av den energi man stoppar in.
– Du måste bygga upp ett helt nytt distributionssystem för att distribuera den här vätgasen till pumpanläggningarna, när du redan har ett distributionssystem som kallas elnät, säger Grufman.

Han hävdar även att säkerheten kring vätgas gör allting mycket svårare.  
– Vätgasbilen kanske var relevant på 90-talet när vi inte hade litiumjonbatterier, men nu har vi det, säger Grufman.  
– Vätgasen är död, fortsätter Grufman.

I intervjun avslöjar Fredrik Grufman även vad han tycker om elbilsbränder, elbilsdäck och Elon Musk. Han anser bland annat att Teslas vd förmodligen har gjort ett för stort övertramp som kommer att ta lång tid att lösa. För att se mer om det kan du klicka dig vidare på klippet som är länkat i artikeln.
– Elon Musk har trampat i klaveret, säger Grufman.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt