Med en toppfart på över 326 km/h ligger nu McLarens extrema hyperbil utan vindruta ute till försäljning. Bilen gjordes bara i 149 exemplar. Men till skillnad från många andra hyperbilar kommer ägaren göra en jätteförlust på att äga bilen.
McLaren Elva hade ett pris på cirka 18,9 miljoner kronor när den släpptes som ny 2022. Dessutom är den extra utrustad för en miljon kronor. Idag när den ligger ute hos RM Sotheby’s säljs den för ett pris mellan 12,5 miljoner kronor till 17 miljoner kronor. Det visar att bilen har på två år tappat sitt värde med flera miljoner kronor. Hur mycket den nuvarande ägaren kommer gå back på sin affär får vi veta den 11 maj i Monaco i år då bilen ska auktioneras ut. Hyperbilar brukar ofta öka i värde, men ägarna till McLaren Elva har inte haft den turen. Med tanke på att bilen bara körts 8 km blev det ett dyrt ägarskap.
Med ett vridmoment på 800 Nm har Elva en topphastighet på 326 km/h. Bilen har en fyraliters V8 med ddubbelturbo på 804 hästkrafter och gör bilen 0-100 km/h på 2,8 sekunder och 0-200 km/h på 6,8 sekunder. Det är lika snabbt som McLaren Senna, en stor skillnad är att Elva inte har någon vindruta.
Modellen producerades endast i 149 exemplar. Chassit har en skräddarsydd monocoque i kolfiber. Bilen har dessutom inga sidorutor eller ett tak som skyddar föraren. Dessa saker gör att hyperbilen har starka kopplingar till legendariska racerbilar hos McLaren. Namnet är ju trots allt inspirerat av McLaren Elva M1A, M1B och M1C som tillhör McLarens Grupp 7 racerbilar från 1960-talet.
Modellen har dessutom endast 8 kilometer på vägmätaren plus ett flertal tillägg som den ägaren lagt till. Tilläggen ska totalt ha kostat cirka 1 miljon kronor. Du sitter också bekvämt i kolfibersäten som ger ett extra stöd i de allra snabbaste hastigheterna. De har dessutom blivit klädda i Jet Black semianilinkläder.
Bilen går snart under klubban hos RM Sotheby’s.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.