Nya monstret Corvette C8 ZR1 säljs nu i Sverige. Över 1 000 hk och prestanda som slår flera Ferrari-modeller. Och den är sällsynt.
– Det finns inte så många av dem ännu, säger Conny Israelsson från Vette Småland.
Chevrolet Corvette har etablerat sig som en stor utmanare inom exklusiva sportbilar. Mycket av detta beror på bilarnas extrema prestanda i förhållande till priset. Denna modell, en C8 ZR1 med track package, levereras med 5.5 liters V8 som ger 1079 hästkrafter. Nu säljs Ferrari-dödaren i Sverige.
– Det är ju en helt fantastisk bil. På en helt annan nivå, säger Conny Israelsson.
Corvette ZR1 utmanar hela världens superbilar. Med en toppfart på över 346 km/h är den snabbare än Ferraris flaggskepp SF90. Den presterar också bättre än modeller som Lamborghini Revuelto och Mercedes-AMG One. Men priset? Det är lägre.

Bilen finns nämligen till salu på Blocket för 5,5 miljoner kronor. Och med den nya twin turbo V8:an är motorn den mest kraftfulla serietillverkade motorn i USA:s historia. Den bygger vidare på LT6 och har förstärkts med bland annat nya kolvar och vevstakar för att hantera den enorma effekten.
– En riktig superbil, fortsätter Israelsson.
Och även om bilen är ett fullständigt monster, menar Israelsson att den går att använda på ett brett plan. Man kan ta den på skarpa kurvor genom Norge eller Schweiz, pressa den till max på bana, eller bara glida runt i stadstrafiken en solig dag på väg till lunch.
– Jag tror den kan användas till lite vad som helst. Både en dag på banan, ta olika turer, men även att smyga runt lite finare också, fortsatte Isarelsson.




Till utseendet är ZR1 elegant och brutalt på samma gång, blåe eller gul lack som står i fin kontrast mot den svarta inredningen. Men om man tittar närmare, finns där en mer kraftfull sida. Fyra luftintag, ett tak i kolfiber och breda hjul. Tillsammans hintar Corvette om att det här är en bil som verkligen menar allvar.
CHEVROLET CORVETTE ZR1 SPECIFIKATIONER
MOTOR
Typ: | LT7 Dubbelturboladdad 5,5L DOHC VVT DI |
Borrning och slaglängd (tum / mm): | 4,104 x 3,150 / 104,25 x 80 |
Blockmaterial: | A319 gjuten aluminium med ingjutna cylinderfoder i järn och fyrbultade ramlageröverfall |
Oljesystem: | Sjustegs torrsump (8 liters kapacitet) med oljespraykylning av kolven |
Oljetyp: | Dexos R 5W50 syntetisk |
Cylinderhuvudmaterial: | A356 T6 gjuten aluminium |
Förbränningskammarens volym: | 59,92 cc |
Kompressionsförhållande: | 9,8:1 |
Ventilstyrning: | Dubbla överliggande kamaxlar (fyra ventiler per cylinder) med mekanisk fingerföljande ventilstyrning och dubbla ventilfjädrar; dubbeloberoende kamaxelfasning |
Ventilstorlek (tum / mm): | 1,77 / 45 titan (insug) och 1,37 / 35 natriumfylld Nimonic (avgasrör) |
Bränsleleverans: | PDI (DI – Maxtryck: 5 076 psi (35 MPa / 350 bar) och bränsleinsprutning via port) |
Tändföljd: | 1-4-3-8-7-6-5-2 |
Spjällhus: | Dubbel 65 mm enkel borrning (elektronisk) |
Laddning: | Dubbla 76 mono-scroll-portade kullagerturbos (67 mm MAR-kompressor), E-Waste-portar |
Laddningskylning: | Dubbla motormonterade vatten-till-luft-laddningskylare |
ECU: | GM E68 (32-bitars bearbetning) |
Hästkrafter (hk): | 1 079 vid 7 000 varv/min |
Vridmoment (lb.-ft. / Nm): | 828 / 1123 vid 6 000 varv/min |
VÄXELDRIVNING OCH AXEL
Typ: | M1K 8-växlad dubbelkoppling (DCT) |
CHASSI OCH FJÄDRING
Framfjädring: | Kort/lång arm (SLA) med dubbla trianglar, smidda övre delar i aluminium och gjutna L-formade undre länkarmar i aluminium; stötdämpare i ett rör; Magnetic Selective Ride Control 4.0. Specifik kalibrering med tillgängligt ZTK-paket. Justerbar frontlyft med minne finns tillgänglig. |
Bakre fjädring: | Kort/lång arm (SLA) med dubbla trianglar, övre länkarmar i smidd aluminium och L-formade undre länkarmar i gjuten aluminium; direktverkande krängningshämmare; stötdämpare i enrörsformat; Magnetic Selective Ride Control 4.0. Specifik kalibrering med tillgängligt ZTK-paket. |
Styrningstyp: | Kuggstång med variabel utväxling och elektrisk servoassistans; inkluderar aktiva styrstopp |
Styrningsutväxling: | 15,7:1 |
Vändcirkel (ft. / m): | 38 / 11.1 |
Bromstyp: | Fram och bak eBoost-assisterade kolkeramiska skivor med sexkolvs-/monoblock-bromsok fram och fyrkolvs-/monoblock-bromsok bak |
Bromsskivans storlek (tum / mm): | Fram: 15,7 x 1,5 / 400 x 38 Bak: 15,4 x 1,3 / 390 x 34 |
Hjulstorlek: | Fram: 20 tum x 10 tum (med 5 x 120 mm bultmönster) Bak: 21 tum x 13 tum (med 5 x 130 mm bultmönster) |
Däckstorlek: | Fram: 275/30ZR20 Bak: 345/25ZR21 |
YTTRE MÅTT
Hjulbas (tum / mm): | 107 / 2723 |
Total längd (tum / mm): | 185,9 / 4722 |
Total bredd utan speglar (tum / mm): | 79,7 / 2025 |
Totalhöjd (tum / mm): | 48,6 / 1234 |
Spår (tum / mm): | Fram: 66,3 / 1685 Bak: 66,1 / 1678 |
INRE MÅTT
Takhöjd (tum / mm): | 37,9 / 963 |
Benutrymme (tum / mm): | 42,8 / 1087 |
Axelutrymme (tum / mm): | 54,4 / 1382 |
Höftutrymme (tum / mm): | 52 / 1321 |
VIKTER OCH KAPACITETER
Torrvikt (lb. / kg): | 3670 / 1665 (coupé) 3758 / 1705 (cabriolet) |
Lastvolym (cu. ft. / L) 1 : | 9,1 / 258 |

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.