Gör 375 km/h: Säljer ny monster-Corvette i Sverige

Nya monstret Corvette C8 ZR1 säljs nu i Sverige. Över 1 000 hk och prestanda som slår flera Ferrari-modeller. Och den är sällsynt.
– Det finns inte så många av dem ännu, säger Conny Israelsson från Vette Småland.

Chevrolet Corvette har etablerat sig som en stor utmanare inom exklusiva sportbilar. Mycket av detta beror på bilarnas extrema prestanda i förhållande till priset. Denna modell, en C8 ZR1 med track package, levereras med 5.5 liters V8 som ger 1079 hästkrafter. Nu säljs Ferrari-dödaren i Sverige.
– Det är ju en helt fantastisk bil. På en helt annan nivå, säger Conny Israelsson.

Corvette ZR1 utmanar hela världens superbilar. Med en toppfart på över 346 km/h är den snabbare än Ferraris flaggskepp SF90. Den presterar också bättre än modeller som Lamborghini Revuelto och Mercedes-AMG One. Men priset? Det är lägre. 

Nu säljs nya monster-Corvetten ZR1 av svenska handlaren Vette Småland. Bilen har 1079 hästkrafter.

Bilen finns nämligen till salu på Blocket för 5,5 miljoner kronor. Och med den nya twin turbo V8:an är motorn den mest kraftfulla serietillverkade motorn i USA:s historia. Den bygger vidare på LT6 och har förstärkts med bland annat nya kolvar och vevstakar för att hantera den enorma effekten. 
– En riktig superbil, fortsätter Israelsson.

Och även om bilen är ett fullständigt monster, menar Israelsson att den går att använda på ett brett plan. Man kan ta den på skarpa kurvor genom Norge eller Schweiz, pressa den till max på bana, eller bara glida runt i stadstrafiken en solig dag på väg till lunch.
– Jag tror den kan användas till lite vad som helst. Både en dag på banan, ta olika turer, men även att smyga runt lite finare också, fortsatte Isarelsson.

Till utseendet är ZR1 elegant och brutalt på samma gång, blåe eller gul lack som står i fin kontrast mot den svarta inredningen. Men om man tittar närmare, finns där en mer kraftfull sida. Fyra luftintag, ett tak i kolfiber och breda hjul. Tillsammans hintar Corvette om att det här är en bil som verkligen menar allvar.

CHEVROLET CORVETTE ZR1 SPECIFIKATIONER

MOTOR

Typ:LT7 Dubbelturboladdad 5,5L DOHC VVT DI
Borrning och slaglängd (tum / mm):4,104 x 3,150 / 104,25 x 80
Blockmaterial:A319 gjuten aluminium med ingjutna cylinderfoder i järn och fyrbultade ramlageröverfall
Oljesystem:Sjustegs torrsump (8 liters kapacitet) med oljespraykylning av kolven
Oljetyp:Dexos R 5W50 syntetisk
Cylinderhuvudmaterial:A356 T6 gjuten aluminium
Förbränningskammarens volym:59,92 cc
Kompressionsförhållande:9,8:1
Ventilstyrning:Dubbla överliggande kamaxlar (fyra ventiler per cylinder) med mekanisk fingerföljande ventilstyrning och dubbla ventilfjädrar; dubbeloberoende kamaxelfasning
Ventilstorlek (tum / mm):1,77 / 45 titan (insug) och 1,37 / 35 natriumfylld Nimonic (avgasrör)
Bränsleleverans:PDI (DI – Maxtryck: 5 076 psi (35 MPa / 350 bar) och bränsleinsprutning via port)
Tändföljd:1-4-3-8-7-6-5-2
Spjällhus:Dubbel 65 mm enkel borrning (elektronisk)
Laddning:Dubbla 76 mono-scroll-portade kullagerturbos (67 mm MAR-kompressor), E-Waste-portar
Laddningskylning:Dubbla motormonterade vatten-till-luft-laddningskylare
ECU:GM E68 (32-bitars bearbetning)
Hästkrafter (hk):1 079 vid 7 000 varv/min
Vridmoment (lb.-ft. / Nm):828 / 1123 vid 6 000 varv/min
Källa: Chevrolet

VÄXELDRIVNING OCH AXEL

Typ:M1K 8-växlad dubbelkoppling (DCT)

CHASSI OCH FJÄDRING

Framfjädring:Kort/lång arm (SLA) med dubbla trianglar, smidda övre delar i aluminium och gjutna L-formade undre länkarmar i aluminium; stötdämpare i ett rör; Magnetic Selective Ride Control 4.0. Specifik kalibrering med tillgängligt ZTK-paket. Justerbar frontlyft med minne finns tillgänglig.
Bakre fjädring:Kort/lång arm (SLA) med dubbla trianglar, övre länkarmar i smidd aluminium och L-formade undre länkarmar i gjuten aluminium; direktverkande krängningshämmare; stötdämpare i enrörsformat; Magnetic Selective Ride Control 4.0. Specifik kalibrering med tillgängligt ZTK-paket.
Styrningstyp:Kuggstång med variabel utväxling och elektrisk servoassistans; inkluderar aktiva styrstopp
Styrningsutväxling:15,7:1
Vändcirkel (ft. / m):38 / 11.1
Bromstyp:Fram och bak eBoost-assisterade kolkeramiska skivor med sexkolvs-/monoblock-bromsok fram och fyrkolvs-/monoblock-bromsok bak
Bromsskivans storlek (tum / mm):Fram: 15,7 x 1,5 / 400 x 38 Bak: 15,4 x 1,3 / 390 x 34
Hjulstorlek:Fram: 20 tum x 10 tum (med 5 x 120 mm bultmönster) Bak: 21 tum x 13 tum (med 5 x 130 mm bultmönster)
Däckstorlek:Fram: 275/30ZR20 Bak: 345/25ZR21

YTTRE MÅTT

Hjulbas (tum / mm):107 / 2723
Total längd (tum / mm):185,9 / 4722
Total bredd utan speglar (tum / mm):79,7 / 2025
Totalhöjd (tum / mm):48,6 / 1234
Spår (tum / mm):Fram: 66,3 / 1685 Bak: 66,1 / 1678

INRE MÅTT

Takhöjd (tum / mm):37,9 / 963
Benutrymme (tum / mm):42,8 / 1087
Axelutrymme (tum / mm):54,4 / 1382
Höftutrymme (tum / mm):52 / 1321

VIKTER OCH KAPACITETER

Torrvikt (lb. / kg):3670 / 1665 (coupé) 3758 / 1705 (cabriolet)
Lastvolym (cu. ft. / L) 1 :9,1 / 258
Dela med dig av Carup

Senaste nytt