Ny brittisk elbil blir superlätt. Nya Longbow kommer att finnas till försäljning nästa år och väger mindre än ett ton.
Bakom det här projektet står en trio med mycket erfarenhet från motorbranschen. Daniel Davey och Mark Tapscott har varit involverade i både Tesla och Lucid. Tillsammans med Jenny Keisu, som tidigare var vd på elbåtstillverkaren XShore har man slagit sina påsar tillsammans.
Trion har tagit fram en elbil som spränger tusenkilosgränsen och blir rekordlätt med ynkliga 995 kilo. Longbow ska börja att tillverkas nu. Den kommer att finnas i två modeller. En Speedster cabriolet som ska finnas till salu nästa år för omkring 1,3 miljoner kronor.



Man kommer bara att bygga 150 exemplar för hand i Storbritannien. När de är klara kommer de att sätta fart med att bygga en uppsättning av sin andra modell. Longbow Roadster Coupé. Den kommer bara att kosta omkring 800 000 svenska kronor och blir en tuff konkurrent till bland annat Alpine 110 som också snart ska dyka upp på marknaden.
Elbilar är kända för att vara tungviktare. Det är ett riktigt monster på vägarna. Men här har bilbyggarna lyckats hålla vikten nere under ett ton. Hur de gått tillväga är en företagshemlighet. Men trion har i alla fall sagt att drivlinan är ett mästerverk när det kommer till effektivitet och räckvidd.
Longbow uppges kunna ta sig 44 mil på en enda laddning. Det är en riktigt lång räckvidd med tanke på den ringa vikten. Kanske ligger hemligheten bakom karossen i aluminium. Men eftersom två av tre i skapartrion har sin bakgrund hos Lucid, är det inget långskott att spekulera att en del innovationer kommer därifrån.
Båda modellerna Speedster och Roadster kommer att lanseras med två säten. Det är sportbilar som lovas klara 0-100 kilometer i timmen på under 3,5 sekunder. Men mer än så vill man inte säga. Resten får alla intresserade veta vid premiären.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.