Med mindre än tre veckor kvar till svenska rallyt i Umeå var det fortfarande ovisst med tillståndet. Nu har Länsstyrelsen kommit med ett besked. Bland annat får man köra på den omdebatterade sträckan.
Länsstyrelsen i Västerbotten har nu fattat beslut om de tilltänkta sträckorna för Svenska Rallyt 2025. Samtliga föreslagna sträckor, inklusive den omdebatterade sträckan längs strandpromenaden i Umeå har beviljats, vilket gör att rallyt kan genomföras som planerat i Umeå och de omkringliggande kommunerna.
Trots dessa invändningar har Länsstyrelsen i Västerbotten nu godkänt alla planerade sträckor. – Vi har bedömt att de invändningar som kommit från samebyar inte utgör skäl att avslå ansökan, men vi har förenat tillståndet med ett villkor om att en specialsträcka ska avbrytas om den inte kan genomföras trafiksäkert på grund av renar i anslutning till sträckan. Kan trafiksäkerheten inte säkerställas får sträckan inte genomföras, säger Per Lundström, chefsjurist vid Länsstyrelsen Västerbotten i ett pressmeddelande.
Och vad gäller den omdebatterade sträckan längs strandpromenaden säger Länsstyrelsens Per Lundström såhär: – När det gäller shakedown-sträckan som omfattar strandpromenaden i Umeå har vi bedömt att de störningar som kan uppstå under dagtid på torsdagen och det förhållande att vägen inte kan användas för promenader med mera medan den är avstängd inte utgör skäl för att avslå sträckan. Vi har förenat tillståndet i den delen med villkor för att skydda vägen och omgivningarna, bland annat träd, längs sträckan, kommenterar Per Lundström.
Svenska Rallyt 2025 kommer att äga rum mellan den 13 och 16 februari och väntas locka tusentals besökare. Man har även i år rekord i antalet deltagare.
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.
Kinesiska elbilsmärket Avatr stämmer en bloggare på 14 miljoner kronor. Influencern Zurich Beileye påstår att Avatr ljuger om elbilens luftmotstånd.
Att vara kritisk mot biltillverkare kan komma med ett högt pris. Åtminstone om du bor i Kina. Kinesiska bloggaren Zurich Beileye gick ut med påståenden om att elbiltillverkaren Avatr skulle ha manipulerat sina tester av luftmotståndet och gått ut med att bilen har lägre luftmotstånd än vad den har. De ska ha använt prototyper för att få låga värden. I Kina är strömlinjeformen på nya elbilar en viktig fråga.
Avatr tillbakvisade anklagelserna och gick ut med att en produktionsversion av Avatr 12 använts i testerna. – Sociala medieskaparen ‘Zurich Beileye’ har tagit innehåll ur sitt sammanhang och medvetet skapat förvirring bland allmänheten, vilket ytterligare vilselett allmänheten om våra testresultat och produktigenkänning, vilket orsakar ytterligare skada på vår varumärkesimage, uppgav Avatr i ett utttalande.
Men de nöjde sig inte med det. Nu stämmer de dessutom bloggaren på 14 miljoner kronor, uppger Carnewschina. De misstänker dessutom att konkurrenter använder ”svart PR” för att svartmåla tillverkaren. De har utfäst en belöning på sju miljoner kronor till den som kan komma med information som bevisar organiserad svartmålning av Avatr från konkurrenter. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Toyota är på väg att släppa sin största nyhet på länge. Globala storsäljaren Toyota RAV4 kommer i helt ny modell.
Toyota RAV4 är en av Toyotas tre mest säljande modeller, vissa år har den varit världens mest sålda bilmodell. Den säljer flera gånger mer än märkets elbilar. Nu meddelar Toyota att de avslöjar en helt ny RAV4 i nästa vecka. De släpper dessutom bilder som visar att SUV:en får en ny betydligt mer modern interiör jämfört med dagens modell.
Bilen visas 21 maj och blir den femte generationen av modellen. Nuvarande modell har funnits på marknaden i sex år, men Toyota har för vana att yta sina modeller med täta intervaller.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Polisen slog till mot körskolebilar. Fyra elever och en körlärare togs för drograttfylleri.
En av de första lektiorna på körkortsteorin handlar om att du inte får sätta dig bakom ratten om du druckit alkohol eller tagit droger. Men körskolorna i Eindhoven i Nederländarna tycks inte ha någon risketta med i sin utbildning. Eindhoven-polisen slog till med en stor kontroll mot körskolebilar och fick ett nedslående resultat.
De stoppade 48 körskolebilar och testade både lärare och elever för alkohol och drogar. Fyra elever och en trafiklärare åkte dit misstänkta för att ha varit drogpåverkade under körlektionen, rapporterar Omroep Brabant. Dessutom saknade en körlärare behörighethandlingar.
Brabant-polisen berättar inte vilka substanser eleverna och lärarna hade tagit. Men de har nu fått lämna blodprov som ska analyseras. I Nederländarna är det lagligt att använda cannabis på så kallade coffee shops. Men polisen ser inte mellan fingrarna. Ett THC-rus kan stanna kvar under lång tid i kroppen.
– De flesta verkar inte veta om det här. Man röker på under en resa och tror att det ska vara borta när man kommer hem. Men det kan sitta i allt från några veckor upp till flera månader. Det finns många variabler som spelar in, om man är man eller kvinna, hur bra haschet är och så vidare, säger trafikpolisen Anders Schääf till Carup. LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter
Fiat visar upp elbilen som blivit bensinbil. Så här ska Stellantis rädda sitt krisande italienska märke. Produktionen är planerad att starta i november.
Det är fem år sedan Fiat 500 presenterades i elektrisk version. Förhoppningen var att den lilla elektriska bilen skulle locka en modern och urban köpkrets. Men det har inte blivit någon succé. Istället har det sålt så dåligt att fabriken i Mirafiori utanför Turin ibland har fått pausa tillverkningen för att inte lagren skulle bli proppfulla.
Därför överger nu Stellantis och Fiat planen med att Fiat 500 bara skulle vara en elbil. Istället kommer man att erbjuda kunderna en Fiat 500 med en förbränningsmotor. Det ska bli en mildhybrid och tillverkningen är tänkt att starta på allvar i november. I Europa sviktar efterfrågan på elbilar. Fiat är knappast ensamma om att få panik och överge framtidsdrömmarna. Istället återvänder man till sitt fossilt ursprung och hoppas att det ska rädda verksamheten från undergång.
Exteriören till den nya 500 Hybrid är nästan identisk med den tidigare 500e. Det är bara några små detaljer som skiljer. Bland annat så behöver hybridmodellen mer kylning och det förklarar kamouflagen där framme. Det har redan producerats några bilar i en förserie. Av bilderna från interiören förstår vi att den kommer med en manuell växellåda. I övrigt ser den ut som den elektriska modellen som blivit en totalflopp.
Fiat hoppas att de nya bilarna kommer ut på marknaden redan nästa år. I Europa verkar bilköpare intresserade av små och billiga bilar med förbränningsmotorer som inte drar för mycket bränsle. Kritikerna i Italien säger att det här är som att resa med en tidsmaskin.. Fiat började med att tillverka småbilar för den breda massan. 500-modellen kom 1957 och ritades av bildesignern Dante Giacosa. Den skulle konkurrera med alla de mikrobilar som var populära i Europa under efterkrigstiden. LÄS MER: