Butikerna i Oslo låg vägg i vägg när Ronny parkerade bilen för att uträtta två ärenden. Men parkeringsvakten var snabbt framme vid hans bil och bötfällde honom för att ha besökt fel butik.
– Det är ju helt hopplöst som det är nu, säger Ronny.
När Ronny Nævra rullade in på parkeringen en sommardag hade han en enkel plan. Ett snabbt stopp på två elbutiker som låg vägg i vägg. Fem minuter senare hade planerna ändrats och han stod med en bot på 600 kronor under vindrutetorkaren.
– Vi kom ut från Power tre minuter senare och var på väg till Elektroimportøren. Då såg vi boten, berättar Ronny för Motor.
Han parkerade på Elektroimportørens halva av parkeringen, tänkte att han snabbt kunde kila in till grannen Power först för att köpa två cykelpumpar och sedan tillbaka till Elektroimportøren för en kabel. På platsen fanns skyltar som visade vilken halva som tillhör vilken butik. Men inget som direkt varnade för att det kunde kosta dyrt att göra som Ronny.

Bredvid bilen stod parkeringsvakten kvar. Det visade sig att han hade sett Ronny parkera och följt honom med blicken när han gick in i fel butik.
– Parkeringsvakten sa att han såg att vi gick in i fel butik och då kunde han skriva ut boten, säger Ronny.
När Ronny frågade vad han borde ha gjort istället, fick han svaret att han först borde ha parkerat hos Power och handlat där. När han sedan var klar skulle han ha flyttat bilen de få metrarna till Elektroimportørens sida innan nästa butiksbesök.
Han överklagade avgiften till parkeringsbolaget, men fick blankt nej:
– Det är endast under den tid du är kund hos Elektroimportøren som du får stå där, skrev bolaget i sitt svar.
Rent juridiskt hade parkeringsbolaget täckning för boten. Parkeringsklagenämndens principbeslut säger att en kundparkering bara får användas när du är kund i just den butik den gäller för. Även om butikerna ligger vägg i vägg som i detta fall.
Frågan är bara hur kundvänligt det är. Power själva håller med om att systemet inte är optimalt, säger de till Motor. Även Elektroimportøren har sagt att det är “opraktiskt” om det ska vara såhär.
– Vi kan inte ha det på det här sättet. Vi vill att våra kunder ska få en bra upplevelse när de handlar, säger Silje Ensrud, PR- och kommunikationschef på Power, som nu lovar att försöka hitta en gemensam parkeringslösning.
Efter att historien blivit känd erbjuder nu båda butikerna att betala Ronnys bot. Power har även sagt att de ska kolla om man kan göra något åt detta så det inte händer igen.
– Det är väldigt bra att de faktiskt gör något åt detta. Det är ju helt hopplöst som det är nu. Jag såg att bilen bredvid oss också hade fått bot, säger Ronny.
Faktaruta: Så säger reglerna i Sverige om kundparkering
- Kundparkering är ofta privat mark med egna regler.
- En kontrollavgift kan utfärdas på privat mark om fordonet är parkerat i strid med förbud eller villkor som tydligt har tillkännagivits genom skyltning, enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering.
- Skyltarna vid infarten anger vad som gäller – läs dem noga innan du ställer bilen.
- Du får bara stå så länge du faktiskt är kund i den butik parkeringen är avsedd för. Att handla i en annan butik under tiden räknas normalt inte.
- Bryter du mot reglerna kan parkeringsbolaget ta ut en kontrollavgift på 400–900 kronor.
- Vill du bestrida avgiften behöver du skicka in skriftlig överklagan med bevis som kvitto eller tidstämplade bilder.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.