BYD:s extrema prissänkningar tvingar konkurrenterna agerar. Nu sänker Volvos systermärke Geely Galaxy kraftigt priserna på flera modeller. Nu säljs helt nya elbilar för under 80 000 kronor i Kina. En laddhybrid-SUV för familjen kostar 105 000 kr.
Priskriget har snabbt blivit det hetaste samtalsämnet i den kinesiska bilvärlden. I ett försök att inte halka efter pressar allt fler tillverkare ner priserna till nya bottennivåer. Igår skrev vi om hur BYD:s nu rear ut bilar för så lite som 75 000 kronor i Kina. Nu har en av deras största konkurrenter Geely svarat upp. Geely märke Galaxy erbjuder nu tidsbegränsade rabatter på sju modeller. Bland annat deras populära elbil Xingyuan som nu reas ut för strax under 90 000 kronor.
Xingyuan kostade tidigare motsvarande cirka 9 500 euro. Nu landar startpriset på ungefär 8 300 euro, efter en sänkning på motsvarande 1 200 euro. Den som lämnar in sin gamla bil i inbyte kan dessutom få ytterligare 3 000 yuan i rabatt från Geely – plus upp till 20 000 yuan i statligt stöd. I svenska kronor betyder det att man kan kapa närmare 40 000 kronor på bilens pris.
Geely Galaxys nya bilpriser (omvandlade till SEK)
Modell | Nedsatt pris | Ordinarie pris | Förändring | Förändring (%) |
Xingyuan | 78 936 kr | 90 816 kr | -11 880 kr | -13,08% |
L6 EM-i | 92 136 kr | 105 336 kr | -13 200 kr | -12,53% |
Starship 7 EM-i | 105 336 kr | 129 096 kr | -23 760 kr | -18,40% |
E5 | 118 536 kr | 142 296 kr | -23 760 kr | -16,70% |
L7 EM-i | 131 736 kr | 152 856 kr | -21 120 kr | -13,82% |
Starshine 8 | 152 856 kr | 166 056 kr | -13 200 kr | -7,95% |
E8 | 177 936 kr | 197 736 kr | -19 800 kr | -10,01% |
Bland de andra modellerna som nu säljs med rejäl rabatt finns L6 EM-i, Starship 7 EM-i, E5, L7 EM-i, Starshine 8 och E8. Prissänkningarna varierar från 8 till 18 procent, beroende på modell. Geely och BYD är dock långt ifrån ensamma om att pressa priserna. Även kinesiska IM Motors och Leapmotor har dragit i nödbromsen och lockar nu med rabatter på upp till 30 procent på vissa modeller. Det handlar främst om större eldrivna SUV:ar i mellanklassen.
Det som nu sker i Kina är ett ovanligt intensivt priskrig, även med elbilsmått mätt. Det som började med mindre rabatter i lågprissegmentet har snabbt spridit sig till fler märken och fler modeller. Att Geely Galaxy nu också kliver in på allvar visar att pressen är hård – och att kampen om kunderna i världens största elbilsmarknad bara har börjat.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.