Geelys motorbolag Horse har tagit fram en ny superlåda med en unik teknik. Den har 15 växlar utan någon koppling. Tekniken ska leda till en mjukare körning och mindre underhåll.
Horse Powertrain är en motortillverkare som ägs av både Geely och Renault. Företaget tillverkar motorer åt Volvo Cars och satsar främst på ny teknik för hybrider och alternativa bränslen. Nu har Horse Powertrain tagit fram en helt ny växellåda för laddhybrider som skiljer sig markant från de flesta konkurrenterna.
Växellådan kallas för DB49 och har 15 växlar utan någon koppling. Den styrs av en så kallad Power Electronics Box (PEB), som också har tagits fram av Horse. Lådan tar även hjälp av två elektriska motorer. Hela DB49 väger totalt 99 kg och ska kunna leverera ett vridmoment på 470 Nm.
Växellådan kommer att debutera i laddhybriden Renault Rafale. Växellådans teknik ska leda till en mjukare körning och mindre underhåll. Den ska dessutom göra bilarna mer bränsleeffektiva, enligt Horse Powertrain.
– Det här är en ny teknik som visar att vi inte bara strävar efter att uppfinna utan att ständigt förbättra det vi redan gör, säger Patrice Haettel, chef för Horse.
Tillverkningen av växellådan har påbörjats vid Horse Powertrains spanska anläggning i Sevilla. I den fabriken tillverkades bara i år 666 670 växellådor.
– Genom att matcha prestanda och effektivitet kommer denna nya växellåda att vara ett nytt riktmärke för växellådesystem i många år framöver, säger Javier Bernaldez Garcia, fabriksdirektör på Horse i Sevilla.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.