Gammal Volvo-kombi dominerar på Nürburgring

Turbon vrålar när Volvon tar sig förbi bil efter bil på banan. Det är inte varje dag man ser en familjekombi jaga en Porsche GT3.
– Jag älskade den! säger Nürburgringproffset Misha Charoudin.

Misha Charoudin är starkt förknippad med Tyska racerbanan Nürburgring, en av världens mest berömda och utmanande banor. På hans youtubekanal tävlar han på banan i exklusiva bilar som Porsche GT3 och BMW M3. Men racingyoutubern tappar hakan efter att ha kört ett varv med en gammal Volvo V70 T5.
– Jag får ett enormt leende på läpparna när jag kör den, säger Misha Charoudin.

Karossen dansar omkring på banan när den gamla framhjulsdrivna Volvo V70 T5 tar sig förbi sportbilar för miljontals kronor. Om du råkar nysa när bilen ger sig av på anrika Nürburgring missar du när den på nolltid tar sig upp till 200 km/h. Volvon får Nürburgrings raksträcka att framstå som vilken landsväg som helst.

V70:n har en 2,3 liters femcylindrig motor med turbo som är trimmad till omkring 330 hästkrafter men den är väljusterad. Mot slutet av varvet ligger Volvon hack i häl med en Porsche GT3. Det liknar en scen ur Top Gun med två stridspiloter som kör otroligt nära varandra. Det går inte riktigt att klaga på att Nürburgring är för kort men hade den varit något längre hade förmodligen Porschen sett de familjekombins baklyktor.

Det är lättare att fråga vad som inte har modifierats på den här Volvon. Racinghjul från Dynamics, större bromsar, förbättrad fjädring från DC Racing. Bilen är dessutom utrustad med ett LSD (limited-slip differential), differentialspärr på svenska, som gör det möjligt att fördela kraften till de hjul som har bäst fäste. Volvon har också utrustats med en halvbur, omplacerat batteri och brandskyddssystem.

Efter varvet kan Misha inte sluta le. Han älskar hur bilen känns att köra.
– Den är riktigt bra, fantastiskt!
Differentialspärren ger bättre grepp vid acceleration men bilen har lite problem med hjulspinn. Oljetemperaturen var något hög men det var inget allvarligt problem.
– Att köra mot en GT3 var extra spektakulärt, säger Misha.

LÄS MER: