Nyöppnade Biltema blev en riktig succé. Korvarna säljer i enorma mängder. Men bakom kulisserna har det varit tuffare.
– Det är lite tråkigt att vi inte kunnat leverera fullt ut här i början.
För tre månader sedan öppnade Biltema i Örnsköldsvik. Invigningen lockade stora skaror och sommaren som följde blev minst sagt intensiv. Butiken har runt 30 anställda, och nästan alla är helt nya i företaget. För att få allt att fungera fick kollegor från Umeå och Sundsvall rycka in och stötta. Men trots hjälpen var trycket enormt – det kom fler kunder än någon hade kunnat föreställa sig.
Varuhuschefen Magnus Larsson blev chockad över det enorma tryck som skulle komma i varuhuset. Butiken var underbemannad och de första 90 dagarna var riktigt tuffa.
– Den första en och en halv månaden var tuff. Vi är nya och vi var kanske lite underbemannade. Vi var inte riktigt beredda på succén som blev, sa Magnus Larsson till Örnsköldsviks Allehanda.

En av de största prövningarna blev kaféet. Där strömmade gästerna in i långt större skaror än någon hade vågat räkna med.
– Kafét har varit största utmaningen. Rent driftmässigt har det varit svårast att få koll på, fortsatte Magnus Larsson.
Samtidigt har gästerna trivts och unnat sig i kaféet. Folk har druckit kaffe, ätit mjukglass och naturligtvis den stora favoriten – varmkorv. Och det är inga små mängder korv som gått åt. Hittills har butiken haft öppet i 112 dagar. Och på den tiden har kaféet sålt cirka 30 000 varmkorvar. Det innebär att de har sålt 270 korvar – varje dag.
– Det har varit otroligt populärt. Vi trodde att det skulle vara populärt men det har slagit alla prognoser som vi någonsin kunde tro. Det är helt galet vilka mängder vi sålt, avslutade Magnus.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.