Prischock på HVO100 när vanlig diesel faller till rekordlåg nivå. Därför skiljer det nio kronor litern.
– Tyskarna har upptäckt den, säger Nora Johnson på Oljeshejkerna Johnsson i Alvesta.
En bilägare som vill vara miljövänlig och tanka HVO istället för diesel får betala dyrt. På ett år skulle det kosta 6000 kronor mer. Just nu ligger dieseln på omkring 16 kronor litern, medan HVO100 närmar sig 25 kronor.
– HVO100 är dyrare att producera än fossil diesel vilket utgör grunden för prisskillnaden. Att prisskillnaden varierar över tid beror på utbud och efterfråga för såväl diesel som HVO100 på de internationella marknaderna, säger Viktor Gunnarsson på branschorganisationen Drivkraft Sverige.
Svenskarna är mycket känsliga när det kommer till bränslepriser. Då räknar man ettöringar och retar lätt upp sig. Då är det inte konstigt att HVO100 får stanna i pumpen.
– Privatpersoner säger ifrån om det bara skiljer tio ören mellan oss och konkurrenterna. Vad tror ni då de säger när HVO kostar som det gör, säger Nora Johnson.

Snart införs EU:s nya utsläppsregler. Då får vi betala för allt koldioxid som släpps ut. HVO skulle kunna rädda oss från höga böter.
– Efterfrågan är liten. Man tankar bara HVO om man måste. Det finns kunder som har krav att tanka fossilfritt, då tankar de den, annars gör man inte det, säger Nora Johnsson.
HVO är dyrt trots att den tillverkas i Sverige.
– Vi har ett raffinaderi i Sverige som framställer HVO. När det byggdes så trodde man att det skulle sjunka i pris. Men så kom tyskarna på att det finns i Sverige och då köper de så att priset går upp, säger Nora Johnsson.

Drivmedelsexperten på Drivkraft Sverige håller med om den uppfattningen. Efterfrågan på HVO ökar i Europa, inte minst på den stora tyska marknaden.
– Efterfrågan på HVO verkar nu öka i Europa, det beror på flera saker. HVO är ett bra drivmedel att använda för att uppnå målsättningar inom förnybartdirektivet, säger Viktor Gunnarsson.
Tyskarna har blivit lite småförälskade i HVO. Det påverkar den svenska marknaden. När de fyller upp sina stora bilar längs en autobahn får snåla smålänningar en chock när de själva ska tanka.
– Vidare planerar Tyskland att avskaffa dubbelräkning av biodrivmedel från vissa råvaror vilket ökar efterfrågan på HVO för att kunna uppfylla den tyska reduktionsplikten, säger Viktor Gunnarsson.
Preem driver raffinaderiet i Göteborstrakten som framställer HVO.
– Under slutet av 2025 har efterfrågan på HVO ökat i Europa. Samtidigt har flera producenter haft raffinaderier ur drift, vilket ytterligare minskat tillgången. Eftersom produktionskapaciteten för HVO ännu inte är lika väl utbyggd som för traditionella bränslen påverkas priset i större utsträckning. Därtill påverkar politiska beslut kring vanlig diesel och skatter prisskillnaden, säger Mattias Holmqvist, presschef på Preem.
Mer miljövänligt
HVO är kemiskt identiskt med diesel. Men det släpper inte ut koldioxid. Därför har det marknadsförts som en miljövänligare diesel.
– När det gäller koldioxid så blir det mindre utsläpp. Däremot blir det ingen skillnad när det kommer till utsläpp av kolväten och partiklar, det är motorns egenskaper som styr detta, säger Magnus Lindgren, drivmedelsexpert på Trafikverket.
Är HVO mer köldkänsligt?
En del tror att HVO är mer känsligt för kyla. Därför undviker man att tanka den i framförallt arbetsmaskiner under vintern.
– HVO har som fossil diesel olika köldegenskaper beroende på hur processen den tillverkas i är uppsatt och också till viss del beroende på vilken råvara som använts, säger Åsa Håkansson på Drivkraft Sverige.
HVO kan vara lika köldtålig som vanlig diesel. Det beror helt på hur den framställs på raffinaderiet.
– Vissa processer får en HVO som inte är så köldtålig och det beror på den kemiska strukturen, inte densiteten. HVO består till största del av raka kolväten, så kallade paraffiner, fossildiesel innehåller fler kemiska strukturer förutom paraffiner såsom naftener och aromater som gör att köldtåligheten förbättras, säger Åsa Håkansson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















