Dieselbilarna är enorma vinnare när vi jämför värdeminskningen. Den dieselbil som tappat minst har bara tappat 71 000 kr i värde på tre år. En elbil kan ha minskat 381 000 kronor på samma tid.
Dieselbilarna har varit utdömda som förlorare i bilvärlden på senare år. Särskilt när elbilarna gjort stora framsteg och blivit allt vanligare på våra vägar. Men verkligheten visar något annat när vi tittar på hur värdet på dessa bilar utvecklats de senaste tre åren. Vår jämförelse av fem dieselmodeller och fem elbilar, alla cirka tre år gamla och med körsträckor under 10 000 mil, visar en tydlig skillnad. Dieselbilar tappar betydligt mindre i värde än elbilar.
Den dieselbil som tappat mest i värde är Volvo V60 Momentum, som minskat med 33 procent från sitt nypris på 409 000 kronor. Trots att det är det största värdetappet bland dieselbilarna är det fortfarande inte i närheten av den elbil som klarat sig bäst i vår lista – Polestar 2 Standard Range, som tappat 43 procent. Även om Polestars tapp är lägre än flera andra elbilar, så är det alltså ändå större än den sämst presterande dieseln.

Tittar vi närmare på dieselbilarna så ser vi att Audi A6 Avant och Skoda Kodiaq toppar listan med värdeminskningar på under 20 procent. Att dessa modeller tappar så lite är anmärkningsvärt med tanke på alla negativa rubriker som dieselbilar fått om höga driftkostnader, skatt och miljöavgifter. Det tyder på att efterfrågan fortfarande finns och att de håller sitt värde väl för den som vill köpa begagnat.
Elbilarna däremot visar en annan bild. Tesla Model Y, som var dyrast i vår undersökning med ett nypris på nästan 720 000 kronor, har tappat över hälften av sitt värde på tre år. Volkswagen ID.4 och Volvo XC40 Recharge, två populära elbilar, har båda tappat omkring 50 procent i värde. Men det är inte bara procentuellt som Tesla sticker ut. Det är också den bil som i kronor tappat allra mest – hela 381 000 kronor. Dock blir kalkylen lite bättre för den som ägt bilen sedan den var ny, för vid köpet för tre år sedan betalade staten ut en klimatbonus på 70 000 kronor till den första köparen.


Skillnaden i värdeminskning kan också förklaras av att dieselbilarna ofta har mer etablerade marknader som begagnade bilar, medan elbilar fortfarande ses som mer osäkra investeringar. Dessutom råder det just nu brist på nyare begagnade dieselbilar. För den som funderar på att köpa bil med tanke på andrahandsvärdet kan det alltså löna sig att se närmare på dieselalternativen.
Vår jämförelse visar att dieselbilar trots allt inte är de förlorare många trott. De har stått emot värdeminskningarna betydligt bättre än elbilarna. Däremot har föraren fått betala betydligt mer för drivmedel och fordonsskatt under tre år jämfört med elbilar. Vem som blir vinnare de närmaste tre åren för den som köper en begagnade bil återstår att se. För tre år sedan trodde inte många på dieselbilen.
Så stor är skillnaden i värdeminskning på tre år – dieselbil och elbil
Modell | Nypris | Pris idag | Värdeminskning | Minskning i kr |
Dieselbilar | ||||
Skoda Kodiaq TDI 200 DSG | 400 300 kr | 329 000 kr | 18% | 71 300 kr |
Audi A6 Avant 204hk | 430 400 kr | 349 000 kr | 19% | 81 400 kr |
VW Passat Alltrack TDI 200 DSG | 394 800 kr | 309 000 kr | 22% | 85 800 kr |
Volvo XC60 B4 Momentum | 465 000 kr | 339 900 kr | 27% | 125 100 kr |
Volvo V60 Momentum | 409 000 kr | 274 800 kr | 33% | 134 200 kr |
Elbilar | ||||
Tesla Model Y Long Range | 719 900 kr | 338 900 kr | 53% | 381 000 kr |
Kia E-Niro Advance | 487 900 kr | 229 000 kr | 53% | 258 900 kr |
Volvo XC40 Recharge | 605 500 kr | 299 000 kr | 51% | 306 500 kr |
VW ID.4 Pro Performance | 514 900 kr | 267 500 kr | 48% | 247 400 kr |
Polestar 2 Standard Range | 489 900 kr | 278 900 kr | 43% | 211 000 kr |
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.