De byggde en V16-motor av 16 motorsågar. Bakom spektaklet står det spektakulära Garage 54-gänget.
– Frågan är hur vi får in den här i en Lada, säger byggarna.
Garage 54 är kända på Youtube för sina märkliga kreationer. De här byggarna från öst tar allt möjligt och använder till sina bilbyggen. Till exempel kan en fjäder till en gammal kontorsstol fungera som upphängning för en bil. Även om de pratar ryska har kvartetten en stor publik världen över. Och den här gången tar de nog priset i galenskap.
Det börjar med att de tar fram 16 stycken motorsågar av märket Hüter BS 62. Var och en skalas bort av alla onödigheter. Kvar finns bara motorerna, var och en 58 kubikstaktare som ger 4,5 hästkrafter. En rent klinisk och mycket enkel ekvation säger att det skulle ge motor på 928 kubik. Men vi vet att vägen från teori till praktik ofta är lång och bara för att något ser ut på ett sätt vid ritbordet, behöver det inte bli verklighet.
Alla 16 motorer monteras i en stålram som de svetsas med åtta på vardera sida. Därefter monteras remskivor till varje liten vevaxel som tillsammans vrider om kraftaxeln och koncentrerar energin. Därefter tar man ett svänghjul från en gammal lada och kan montera dit en manuell växellåda. Och då ser det riktigt prydligt ut, man kan nästan tro att den här motorn skulle fungera alldeles utmärkt.
– Jag har svårt att få in den här i en liten Lada, säger en av ryssarna och tittar på de andra.
Kamraterna kliar sina svettiga pannor och viftar med kepsarna. Därefter gör de lite justeringar för att vara säkra på att allt är som det ska. Men till slut börjar man faktiskt känna sig en aning säkra på sin sak. Det är givetvis gammelgubben som ska starta motorn. Han som leder den här gruppen om fyra egensinniga ryska mekaniker.
Han försöker starta den, det går lite trögt. Men till slut blir det fart på motorn. Visserligen låter den lite som en dinosaurie som fått kikhosta, men huvudsaken är att det fungerar. Även om den läcker lite. I nästa program ska de försöka montera den i en Lada från tidigt 1990-tal, det kommer att locka många nyfikna tittare.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.