Galen duell i svensk terräng: Porsche vs Lambo 

Det anordnades en riktig drömduell i den svenska terrängen mellan en Lamborghini Sterrato och legendariska rallymästaren Porsche Dakar. Lyxmärkenas offroad-sportbilar fick göra upp.

Att testa en Lamborghini mot en Porsche i offroad hör inte till vanligheten, särskilt inte på svensk mark. Till att börja med, som i alla test, är det viktigt med ett ljudmoment. Där har dessvärre Porschens turboladdade boxersexa inte en chans mot Lamborghinis högljudda V10:a. Efter det är det dags för det riktiga testet. Vilken är snabbast på 400 meter över en åker?

På förhand känns det rent spontant som att en Porsche 911 Dakar borde ha ganska mycket fördelar i och med att den har cirka 20 centimeter markfrigång, till skillnad från de flesta Lamborghinis. Men det här är ingen vanlig Lamborghini, utan en Huracán Sterrato. Och vad är det som är så speciellt med den då? Jo, den är faktiskt också designad för att tåla lite mer. Precis som Porsche Dakar har även den en högre markfrigång på cirka 18 centimeter, en stöttåligare kaross och bredare spårvidd både fram och bak.

Porsche 953 var en rejält modifierad 911 som tillsammans med förarna René Merge och Dominique Lemoyne bakom ratten, faktiskt gick och vann hela rallyt år 1984. Bilen har ibland kallats för 911 4×4, eftersom den var utrustad med ett manuellt styrt fyrhjulsdriftsystem med enormt bra fjädring. Bilen blev, trots sina extrema framgångar, inte särskilt långlivad. Redan året därpå dumpades modellen av tyskarna till fördel för den nya 959, som dessvärre blev en besvikelse i 1985-års upplaga av rallyt. Men Porsche hade tilltro till den nya modellen och i Dakarrallyt år 1986 lyckades man kamma hem förstaplatsen på nytt.

Nästan fyrtio år senare ansåg tyskarna, till entusiasternas stora förtjusning att det var dags för en tillbakablick till rallyframgångarna, då man lanserade nya Porsche 911 Dakar. En sportbil anpassad för terrängen, som kan höjas och sänkas beroende på om man ska ut i leran eller ut på asfalten. Namnet är förstås en hyllning till företagets eminenta historia och år 1984, då deras 953 gick och vann det legendariska rallyt.

När förarna hittat en lagom plan yta någonstans på den svenska landsbyggden, har det blivit dags för att köra ett drag-race. Porschen drar iväg rejält och ser ut att har ordentligt mycket mer grepp än Lamborghinin, i vad som får räknas som en testomgång. Dessvärre blir det inte särskilt mycket jämnare i det andra racet heller. Porschen utklassar Lamborghinin även om den eventuellt tjuvstartar lite grann. Förmodligen så är det bland annat Sterratons 610 hästkrafter som gör att den spinner rätt så ordentligt och gräver ner sig själv i åkern. V-10:an som är monterad precis framför bakhjulen levererar dessutom 560 Nm till alla fyra hjul och går från 0-100 km/h på bara 3,4 sekunder.

LÄS MER: