Här är det livsfarligt att köra bil. Populära semesterorter i Europa har fyra gånger högre dödsrisk än Sverige.
– Att nästan 20 000 människor förlorade livet i trafikolyckor förra året är oacceptabelt, säger EU-kommissionären Apostolos Tzitzikostas.
Ny statistik från EU-kommissionen avslöjar enorma skillnader mellan medlemsländerna när det kommer till trafiksäkerheten. Trots att säkerheten sakta förbättras i vissa delar av Europa, står andra helt still – eller blir till och med farligare.
– Alltför många liv går fortfarande förlorade på Europas vägar. Vi måste öka takten i arbetet med att skydda de mest utsatta trafikanterna, säger EU:s transportkommissionär Apostolos Tzitzikostas.
Totalt miste nästan 20 000 människor livet i trafiken inom EU under 2024. Det är en minskning med bara två procent mot året innan. Rumänien toppar listan över de farligaste länderna att köra i. Där dör nästan fyra gånger fler i trafiken än i Sverige. Landet har länge kämpat med dåligt vägnät, gamla fordon och låg användning av säkerhetsbälte.
EU-länderna där det är farligast att köra bil (2024)
| Land | Döda per miljon invånare |
|---|---|
| Rumänien | 78 |
| Bulgarien | 74 |
| Grekland | 64 |
| Kroatien | 62 |
| Lettland | 60 |
| Portugal | 58 |
| Polen | 52 |
| Ungern | 52 |
| Italien | 51 |
| Estland | 50 |
Bulgarien och Grekland ligger inte långt efter och i flera sydeuropeiska länder är vägarna fortfarande bland de mest riskfyllda i hela EU, även om man ser små förbättringar.
– Även om siffrorna visar visst framsteg måste vi komma ihåg att bakom varje siffra finns familjer och samhällen i sorg. Regeringar, fordonsindustrin och varje förare måste bidra om varje resa ska kunna sluta säkert.
Samtidigt går det åt rätt håll i flera länder. Litauen har minskat dödstalen med hela 22 procent, och även Lettland och Österrike visar tydliga förbättringar tack vare ny teknik, förbättrad vägövervakning och säkrare infrastruktur. Men alla går inte framåt. På Cypern ökade dödsolyckorna med 21 procent, och i Estland steg de med 17 procent.

Sverige ligger kvar i toppen när det gäller trafiksäkerhet, med 20 döda per miljon invånare. Det gör de svenska vägarna till de tryggaste i hela EU. Endast Norge, utanför unionen, har ännu lägre dödstal – 16 per miljon invånare. Även Danmark (24), Finland (32) och Tyskland (33) ligger i toppskiktet.
EU-snittet ligger på 45 döda per miljon, vilket fortfarande gör unionen till en av de säkraste regionerna i världen. Men skillnaderna mellan norr och syd är slående – och vägen mot EU:s ”Vision Zero”, målet om noll döda till 2050, är lång.
– Varje död är en för mycket. Vi har fortfarande mycket att göra innan våra vägar är säkra för alla, säger Tzitzikostas.
Trafiksäkerheten i EU-länder – land för land
| Land | Döda per miljon invånare |
|---|---|
| Rumänien | 78 |
| Bulgarien | 74 |
| Grekland | 64 |
| Kroatien | 62 |
| Lettland | 60 |
| Portugal | 58 |
| Polen | 52 |
| Ungern | 52 |
| Italien | 51 |
| Estland | 50 |
| Frankrike | 48 |
| Slovakien | 48 |
| EU-snitt | 45 |
| Tjeckien | 45 |
| Cypern | 44 |
| Litauen | 43 |
| Belgien | 40 |
| Österrike | 38 |
| Spanien | 37 |
| Tyskland | 33 |
| Finland | 32 |
| Irland | 32 |
| Nederländerna | 32 |
| Slovenien | 32 |
| Luxemburg | 27 |
| Schweiz | 28 |
| Danmark | 24 |
| Malta | 21 |
| Sverige | 20 |
| Norge (ej EU) | 16 |
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















