Fynda supersnabba dieseln – med 4-dubbla turbo

Fyrdubbla dieselturbo – och sportbilsprestanda i en familjekombi. Nu går det köpa den till fyndpris – lägre än en ny familjekombi. BMW M550d är en av världens absolut snabbaste dieselbilar.

Den extremt snabba dieselbilen BMW M550d är en riktig ulv i fårakläder. Den ser ut som en vanlig familjekombi utan skrikiga attribut. Men bilen hade fyrdubbla diesel-turbo och var byggd för både enorm bottenstyrka och hög fart på långkörningar. Ändå drog den bara omkring 5,9 liter per 100 kilometer vid vanlig körning. Bilen blev omtalad som världens snabbaste serietillverkade diesel-sedan i sin klass. Och den unika kombinationen av prestanda och effektivitet gjorde M550d till starten på ett av de mest oväntade kapitlen i modern bilhistoria.

Bilen ser vid första anblick ut som en vanlig tjänstebil. Men under huven gömmer sig en rak sexcylindrig 3,0‑litersmotor med hela fyra turboaggregat. De arbetar tillsammans på samma sätt som i Bugatti Chiron och ger både snabb respons och hög prestanda. De två mindre turboladdarna laddar snabbt vid låga varvtal, vilket gör bilen pigg i stadstrafik, medan de två större turboladdarna tar över vid cirka 2 000 varv per minut, för rejäl acceleration och prestanda även vid högre hastigheter.

Bilen har en 3,0-liters rak sexcylindrig diesel med fyrturbo. Bild: BMW
Bilen accelererar 0–100 km/h på 4,4 sekunder. Bild: BMW

Systemet är också smart och kan slå av antingen de små eller de stora turboladdarna beroende på hur du kör, vilket gör motorn både flexibel och effektiv i alla situationer. Och allt som allt är resultatet 400 hästkrafter och 760 newtonmeter i vridmoment. Tillräckligt för att gå från 0 till 100 km/h på 4,4 sekunder. Men testförare på vägen lyckades ofta med ännu snabbare tider, vilket placerade bilen framför den V8-drivna M3, från bara några år tidigare.

Kraften gick genom en åttastegad automatlåda och BMW:s xDrive fyrhjulsdrift, som var inställd för att bilen ändå skulle kännas som en bakhjulsdriven sportbil, enligt BMW Blog. Men modellens prestanda och kvalitet hade ett pris. Med full utrustning kostade diesel-monstret cirka 850 000 kronor som ny. Men idag går modellen att hitta betydligt billigare.

Nu finns modellen till salu – men idag behöver du inte betala strax under en miljon. Andrahandsvärdet på dieselbesten har stått sig betydligt bättre än på elbilar, men idag får du en fin BMW M550d med fyrdubbla turbo och 400 hästkrafter för runt 350 000 kronor. Om du nöjer dig med den tidigare motorn med tredubbla turbo och 381 hästkrafter kan du komma undan med omkring 250 000 kronor.

En diskret men stark prestandasedan som satte standarden för snabba dieselbilar. Bild: BMW
Dela med dig av Carup

Senaste nytt