Tyskland jublade över rekord på nyregistrerade elbilar. Men nu avslöjas fusk bakom rekordet. Privatpersoner har faktiskt köpt färre elbilar.
I juli 2025 kom en nyhet som först lät positiv för Tyskland. Den tyska trafikmyndigheten KBA berättade att rekordmånga elbilar registrerats under årets första halvår. Ett steg i rätt riktning, tänkte många, eftersom landet vill ställa om till grönare transporter. Men bakom rubrikerna fanns en helt annan bild. Privatkunderna har inte alls visat större intresse för elbilar.
En stor del av rekordet kom istället från så kallade egenregistreringar – när tillverkare och bilhandlare själva skriver in bilar i registret. Det görs för att snygga till statistiken, fylla på demobilflottor eller uppfylla EU:s utsläppskrav, enligt branschorganisationen ZDK.

ZDK, som representerar bilhandlare och verkstäder, menar att rekordet och siffrorna är mycket missvisande. I verkligheten har efterfrågan från tyska privatkunder inte ökat – den har tvärtom minskat.
– Läget för många bilföretag är mycket tuffare än vad statistiken visar, säger ordföranden Thomas Peckruhn till Auto Motor Sport.
Rapporten från ZDK visar att egenregistreringarna av elbilar ökade kraftigt under första halvåret 2025. 65 401 av 248 726 sålda elbilar visade sig vara egenregistrerade. Jämfört med samma period 2023 mer än fördubblades antalet egenregistrerade elbilar. Ser man bara till tillverkarna själva har antalet till och med fyrdubblats. Men samtidigt gick det alltså åt motsatt håll för privatkunderna: antalet elbilar som faktiskt köptes av privatpersoner minskade med 9 %.
Egenregistreringar används för att fabrikerna ska fortsätta producera även när efterfrågan är låg. Bilarna tas in i företagens egna vagnparker som tjänstebilar eller leasingbilar för personalen. Återförsäljarna använder dem som demo- eller provkörningsbilar och säljer dem sedan vidare – ofta med stora rabatter. Det kan pressa både vinster och marginaler.
ZDK:s halvårsundersökning, med 500 bilföretag, visar att många i branschen är oroade för framtiden. Särskilt de större företagen ser mörkt på resten av året – mer än hälften tror att andra halvåret 2025 blir sämre. Trots de rekordhöga registreringssiffrorna är verkligheten alltså mycket tuffare än det verkar på pappret.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.