Första testerna: Så bra är nya Porsche 911 Hybrid

Nu har de första testerna gjorts på Porsches nya 911 Carrera GTS. Journalisterna verkar minst sagt imponerade av den tyska biltillverkarens hybridversion av den ikoniska modellen.
– Det finns en helt ny nivå av intresse och teknisk intelligens på hybriden som är lika beroendeframkallande att lära sig om som att köra bilen på vägen eller banan, skriver Top Gear.

Nya Porsche 911 Carrera GTS får ett nytt drivsystem med 3,6 liter cylindervolym som gör 911:an rappare och snabbare än tidigare. Bilens hybridlina kallas för T-hybrid och består av en kompakt elmotor som är integrerad med med 911:ans 8-växlade dubbelkopplingsautomatlåda. Porsche ville inte göra bilen för tung och valde därför att undvika en plug-in hybrid lösning. 

911:ans hybrid kommer att vara snabbare än de flesta elbilarna och har en acceleration från 0-100 km/h på under tre sekunder med en topphastighet på 312 km/h. Carrera GTS har 541 hästkrafter med 610 Nm i vridmoment. Boxermotorn på 3,6-liter ger totalt 485 hk och elmotorn står för resten. 

Carrera GTS går att beställa nu och erbjuds som coupé och cabriolet med fyrhjulsdrift. GTS pris börjar på 1 790 000 kronor och vanliga faceliftet 911 Carrera:s pris börjar på 1 350 000 kronor. Nu har dessutom flera journalister fått testa bilen och hyllar den enormt.

Recension Top Gear Porsche 911

Top Gear är en av motortidningarna som testat nya Porsche 911:a och ger den ett betyg på nio av tio. De hyllar hybridversionens motorljud och snabbhet. Saker de tycker är mindre bra är bromsarna och att nya 911 har som standard endast två säten.
– Hybriden har hittat ett fantastiskt sätt att använda el och turboladdning för att fylla eventuella luckor i en sportbils förmåga och Porsche har lyckats integrera den i sin mest kända modell utan att egentligen kompromissa med den traditionella 911-känslan, skriver Top Gear. 

Recension Youtube Porsche 911 

Recension Autocar Porsche 911

En motortidning som verkligen gillar nya Porsche 911 är Autocar som ger bilen ett betyg på fyra och en halv av fem stjärnor. De hyllar bilens interiör och hybridens acceleration och snabba respons. Saker de tycker är mindre bra med hybriden är dess viktökning som märks av tydligt på banan enligt recensenten. 
– Vad Porsche än har gjort med GTS så har det gjort det förvånansvärt kraftigt. Den nya motorn är starkare, grövre och mindre nyanserad än den gamla 3.0 och dess respons är fantastiskt snabb, skriver Autocar.

Recension Evo Porsche 911

Evo har också fått testa nya Porsche 911 och ger den ett betyg på 4 och en halv stjärna av fem. Något de lyfter som dåligt med hybriden är att det inte finns en manuell växellåda tillgänglig. Positiva saker som lyfts fram är dess snabbhet och acceleration.
– GTS bär verkligen massor av hastighet överallt. Det är en beroendeframkallande och uppslukande upplevelse, en 911 för den moderna tidsåldern, skriver Evo. 

Recension CarWow Porsche 911

Nio av tio ger Carwow nya Porsche 911 i betyg. De hyllar bilens prestanda och vardagsvänlighet. Saker de tycker är mindre bra med bilen är dess pris och plats i baksätet.
– Den nya Porsche 911 T-Hybrid bevisar att en elektrifierad bil inte behöver vara tråkig, skriver Carwow. 

Recension Car Magazine Porsche 911

Carmagazine väljer att ge nya Porsche 911 fem av fem stjärnor. De hyllar att Porsche lyckats behålla känslan av 911 med hybriden och dess kraft.
– GTS är en rejäl höjning från den tidigare modellen. Det känns verkligen som att hybridversionen är integrerad för att skapa en bättre bil åt föraren, skriver Carmagazine.
LÄS MER: