Första testerna: Så bra är nya elbilen Renault 4 

Skrytbilen är tillbaka och journalisterna har fått provköra Renaults nya elbil. Renault 4 har en design som känns igen från 1960-talet, och bilen har fått en retrofuturistisk look. Journalisterna verkar även gilla den återupplivade klassikern.
– De första intrycken tyder på att Renault har hittat en ny vinnare, skriver What Car?

Kärt barn har många namn, och när Renault 4 kom till Sverige fick den flera smeknamn som Skrytbil, Apambulans eller Laban. Totalt sålde Renault åtta miljoner exemplar av sin succébil innan produktionen lades ner 1994. Men förra året avslöjade Renault att de skulle återuppliva modellen som en ny elbil, och nu har de första testerna av den gjorts.

Den moderna efterträdaren har en design som känns igen från 1960-talet, och bilen har fått en retrofuturistisk look. Nya Renault 4 mäter 4,14 meter och har en hjulbas på 2,62 meter. Renault lovar att den rymmer fem personer bekvämt. Bilen är inte mer än 1,80 meter bred och ska vara lättmanövrerad på trånga stadsgator.

Originalet i en legendarisk svensk reklamkampanj signerad Leon Nordin.

Den nya Apambulansen kommer med batterialternativ på 40 och 52 kWh och motorer på 90 eller 110 kW. Räckvidden är 40 mil på en laddning med det större batteriet och 30 mil i den billigare modellen. Toppfarten är 150 km/h, inte så mycket mer än vad Renault 4 var kapabel till på 60-talet. Nu ska vi tillsammans gå igenom vad motorjournalisterna tyckte om den nya Skrytbilen när de fick provköra den.

Renault 4 recension Auto Express

Auto Express är en välkänd motortidning som ger nya Renault 4 fyra och en halv stjärna av fem. De uppskattar elbilens utrymmen och hur den känns att köra. De tycker även att prissättningen känns rimlig, men något de gillar mindre med elbilen är dess bakre sidofönster, som inte alls går att använda om du behöver titta åt de hållen när du kör.
– En praktisk kupé och bagageutrymme i en kaross som har gott om designmässigt tilltalande egenskaper. Den är bättre att köra än många av sina konkurrenter, den är full av standardutrustning, och baserat på våra prisuppskattningar ser tillägget på 2 000 pund jämfört med motsvarande Renault 5:a ganska rimligt ut, skriver Auto Express.

Renault 4 recension Top Gear

Brittiska Top Gear har också provkört nya Renault 4 och ger den åtta av tio i betyg. De tycker mindre om elbilens räckvidd, men uppskattar dess design och roliga körning. 
– Det finns godhet i R4 bortom dess design. Kom för utseendet; stanna kvar för värdet, det enkla ägandet, den smarta tekniken och den genuint roliga körupplevelsen, skriver Top Gear. 
– Renault har haft två raka succéer med R5 och nu R4, fortsätter Top Gear.

Renault 4 recension What Car? 

Även What Car? har provkört nya Renault 4 och ger den fem av fem i betyg. De gillar elbilens bekväma körning, interiör och relativt stora bagageutrymme. De gillar däremot inte elbilens kortare räckvidd och att den billigaste versionen av modellen saknar regenerativa bromspaddlar.
– Räckvidden matchar inte riktigt instegsversionen av Kia EV3 på 430 km, men den är i stort sett densamma som vad som erbjuds av många andra konkurrenter i klassen, som Jeep Avenger Electric och Opel Mokka Electric.

Renault 4 recension CarGurus UK

Cargurus UK har också provkört den nya Renault 4.

Renault 4 recension Electrifying

Electrifying har också provkört den nya Renault 4.

LÄS MER: