Första testerna: Hemi V8:an har återuppstått

Efter ett års frånvaro är monstret tillbaka. RAM har stoppat ner sin klassiska Hemi V8 i 1500:an igen. Här är första domen om V8:an med 395 hästkrafter.

RAM 1500 Hemi är tillbaka och det med full kraft. Efter ett års frånvaro återinförs den ikoniska 5,7-liters V8-motorn i pickupen. Nu motorjournalister och biltidningar fått testa och analysera vad den egentligen kan. Och de flesta är överens om att det är en efterlängtad återkomst.
– 5,7-liters Hemi är lika bra som alltid, konstaterar Motor1 efter deras test. 

Bakgrunden är enkel. När RAM 2024 plockade bort V8:an ur modellprogrammet möttes de av sviktande försäljning. Många kunder saknade den klassiska Hemi och valde istället konkurrenter som Ford och Chevrolet som fortfarande erbjöd stora bensinmotorer. RAM beslutade därför i slutet av 2024 att återinföra V8:an. Nu som mildhybrid med samma 395 hästkrafter och 556 Nm i vridmoment som tidigare.

Bilen har testats av Motor1, TheDrive och Car and Driver och alla lyfter fram V8:ans karaktär snarare än rå effekt. Motor 1 skriver att motorn är “linjär och smidig i effektleveransen” och att den återskapar känslan från de äldre modellerna. Även om V8:an är svagare än den turbosexa som finns i RAM idag, är den enklare och mer pålitlig – och den ger det ljud och den närvaro som många förare vill ha.

Recension The Drive

TheDrive betonar samma sak:
– Hemi är tillbaka som en ren V8, och dess uppgift är “mer att finnas än att imponera på pappret.” Motorn låter mäktigt vid gaspådrag och ger en känsla av kontroll och styrka, trots att siffrorna inte slår sexcylindern.

Recension Car and Driver

Car and Driver framhåller dessutom hur RAM:s ingenjörer lyckats få motorn att fungera med bilens nya elektronik, något som krävde att 13 moduler kalibrerades och validerades.
– Resultatet är en pickup där V8:an fungerar exakt som den ska utan konstigheter, och där motorljudet och känslan över vägen ger den karaktär som saknas i sexcylinderversionerna.

Alla tre tidningarna pekar på att den nya Hemi V8 inte är den snabbaste eller starkaste motorn i RAM, men att den erbjuder det som många kunder faktiskt vill ha: ljud, känsla och en klassisk V8-karaktär. Motor 1 noterar att bilen även fått en tioårig, 100 000-miles (cirka 16 000 mil) garanti på drivlinan och att Hemi kan väljas på alla utrustningsnivåer vilket ökar flexibiliteten. Car and Driver påpekar dock att Hemi-uppgraderingen kostar extra (cirka 1 200 dollar) och att man får mindre effekt än med standardsexan.

Trots det är känslan av Hemi densamma som alltid.
– Oavsett om den står på tomgång eller vrålar mot rödlinjen på 5 800 varv per minut, låter V8:an helt skrämmande. Det är ljudet, karakteristiken och den klassiska V8-känslan som gör den återuppväckta RAM 1500 Hemi till ett efterlängtat alternativ för de som vill ha en pickup med både muskler och själ, skriver Car and Driver.

I korthet: RAM 1500 Hemi V8 är inte revolutionerande på pappret, men den levererar det som räknas för många pickupköpare. Ljud, karaktär och en känsla av kraft under huven. Och med den återinförda V8:an ser det ut som att RAM kan vinna tillbaka de kunder som saknat sin Hemi om man ska tro de biltidningar som hunnit testa den.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt