Nios nya billiga elbil Firefly, som ska utmana ID.3 och EX30, är snart här. Nu har de första testerna gjorts på den mindre elbilen i Kina.
– Den är liten på utsidan och en jätte på insidan, skriver Auto Express.
I slutet av förra året presenterade Nio under det årliga eventet Nio Day sitt nya undermärke Firefly. Den första bilen märket har tagit fram går också under namnet Firefly och är en mindre halvkombi som främst kommer att konkurrera med mindre elbilar som VW ID.3, Cupra Born och Volvo EX30.
Firefly har ett LFP-batteri på 42,1 kWh som ger den en räckvidd på 42 mil enligt den kinesiska CLTC-normen. Den är även utrustad med en elmotor, är fyra meter lång och har en hjulbas på 261 cm. Firefly ska också kunna byta ut sitt batteri som ett alternativ till snabbladdning.



Till en början var planen att Firefly skulle börja säljas i Europa under sommaren, men det har nu ändrats till att elbilen istället kommer att debutera någon gång under hösten. De två första europeiska länderna som kommer att få tillgång till elbilen är Norge och Nederländerna, där priserna också har avslöjats. I Norge kommer den att kosta 260 000 svenska kronor och från 330 000 kronor i Nederländerna.
När och om bilen kommer att lanseras i Sverige är fortfarande inte bestämt. Nu har de första testerna gjorts på Firefly, och vi ska tillsammans gå igenom vad motorjournalisterna tycker om den mindre elbilen.


Nio Firefly recension Auto Express
Den välkända motortidningen Auto Express har fått provköra nya Firefly. De tycker inte att elbilen känns lika ambitiös som Nios andra elbilar, men gillar mycket annat. De tycker bland annat att elbilen var rolig att köra och erbjöd väldigt mycket utrymme inuti. De tror även att priset kommer att locka många att köpa den mindre halvkombin.
– Firefly ser elegant ut och är smart designad. Den är liten på utsidan och en jätte på insidan – men framför allt är den väldigt rolig att köra. Naturligtvis är den inte alls lika ambitiös som sina större kusiner från Nio-märket, men den kostar knappt hälften så mycket. Med Firefly skulle Nio äntligen kunna fånga intresset hos svårflörtade européer, skriver tidningen.

Nio Firefly recension Motortrend
Den amerikanska motortidningen MotorTrend blev inbjuden till Shanghai för att testa nya Firefly. De gillar bilens design och bagageutrymme på 900 liter. De imponeras däremot inte av elbilens laddhastighet, men lyfter samtidigt fram att alternativet för batteribyte också finns.
– Även för det dubbla priset eller lite mer skulle Firefly imponera på de flesta amerikaner som ett otroligt kap, skriver tidningen.
– Vi tillbringade en hel dag med att köra runt i förorterna till Shanghai och hittade massor av funktioner och egenskaper som amerikaner kommer att älska och önska sig från en stadselbil, skriver MotorTrend.
Nio Firefly recension Wheelsboy
Wheelsboy har också provkört den Nio Firefly.
Nio Firefly recension Autogefühl
Autogefühl har också provkört den nya Nio Firefly.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.