Första kaliumjon-batteriet utan litium avslöjat 

Amerikanska Group1 har tagit fram världens första kaliumjonbatteri som kan användas i elbilar. Batteriet kräver inga sällsynta mineraler, använder vanligt förekommande komponenter och bygger på samma format som litiumjonbatterier.
– Innovationen representerar år av dedikerad forskning och produktutveckling, säger Alexander Girau, vd för Group1.

Som ett anmärkningsvärt framsteg har amerikanska företaget Group1 lanserat världens första kaliumjonbatteri som har designats inom den vanligt förekommande 18650 cylindriska formatet. Kaliumjonbatterier är en typ av uppladdningsbara batterier som använder kaliumjoner som laddningsbärare, till skillnad från litiumjon-batterierna. Group1 grundades 2021 och är baserat i Texas, USA. Företaget bygger på arvet från nobelpristagaren professor JB Goodenough och fokuserar på att skapa hållbara och högpresterande energilagringslösningar.

Det nya batteriet har samma bygger på samma grundläggande former som det väl använda 18650 litiumjonbatteriet. Detta innebär att batteriet har en diameter på 18 mm och en längd på 65 mm. En anmärkningsvärd egenskap hos det nyutvecklade kaliumjonbatteriet är att batteriet ska klara fler laddningar utan att dess kapacitet påverkas. Kalium är mer rikligt förekommande i hav och jordar än litium och är enklare att utvinna än litium.

Batteriet har en nominell spänning på 3.7V, vilket gör det kompatibelt med moderna elektroniska enheter och system. Dessutom har den uppvisat en tydlig bana mot att uppnå en gravimetrisk energitäthet på 160-180 Wh/kg, vilket är i nivå med litiumjärnfosfatbatterier.

Den höga energitätheten gör att batteriet kan lagra en betydande mängd energi i en relativt kompakt volym. I och med att batteriet skapats i cellformatet 18650 ges möjligheten att kaliumjonbatteriet på ett enkelt sätt kan integreras i befintliga enheter. Detta utesluter dessutom kostsamma omkonstruktioner för tillverkare.
– Den här innovationen representerar år av dedikerad forskning och produktutveckling, säger Alexander Girau, vd för Group1, i ett pressmeddelande.

De nya kaliumjonbatterierna använder vanligt förekommande komponenter, som grafitanoder och separatorer vilket kan effektivisera en inhemsk tillverkningskapacitet och minska beroendet av länder som Kina. Batteriet kan vara ett substitut för både litiumjonbatterier baserade på litium-järnfosfat och natriumjonbatterier. En av batteriets stora fördelar är att svåråtkomliga mineraler som nickel, kobolt, koppar och litium inte behövs vid framställning.
LÄS MER: