Ingenjörer har lyckats ta fram utsläppsfria förbränningsmotor. Med sina 440 hästkrafter släpper V8:an endast ut vattenånga. Men det finns nackdelar.
Bilindustrin letar hela tiden efter nya sätt att få fram nya tekniska lösningar som prioriterar miljömässig hållbarhet. De allra flesta tillverkarna har satsat hårt på elbilar och hybrider, men det har även dykt upp andra typer av lösningar där några bestämt sig för att utveckla bilar byggda på vätgasteknik. Främst från japanska tillverkare. En grupp ingenjörer utvecklat en motor byggd på vätgasteknik som erbjuder en hel del hästkrafter och släpper ut noll koldixoid.
Ingenjörerna bakom tekniken använder en 5,0-liters V8-motor byggd på 2UR-plattformen som tagits fram av Toyota. Den har totalt 440 hästkrafter och släpper endast ut vattenånga. En viktig del i motorns konstruktion är det specialdesignade avgasreningssystemet. Det optimerar inte bara kraftleveransen utan garanterar också effektiv avgaskontroll. Det är en av de allra första vätgasdrivna förbränningsmotorerna som har testats i bilar.
Motorn har tagits fram gemensamt av Kawasaki, Yamaha, Suzuki och Honda forskningskonsortiet HySE. De är alla företag som länge strävat efter att hitta olika typer av vätgasbaserade lösningar. De första testerna på den CO2-fria motorn har visat lovande resultat. Om denna motor någonsin kommer att kunna användas av vanliga bilägare återstår att se. Även Volvo Lastvagnar utvecklar vätgasdrivna motorer för lastbilar. De hoppas på skarpa kundtester redan nästa år.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















