Första fartyget med tvåtakts ammoniakmotor

För första gången någonsin har ett fartyg utrustats med en tvåtakts ammoniakmotor.  Motorn är 10 meter hög och väger 264 ton – totalt har den en kraft på 14 765 hästkrafter.

Schweiz är ett bergigt land i mitten av Europa långt bort från något hav. Men det stoppar inte det schweiziska motorföretaget, WinGD, från att ta fram och tillverka några av världens häftigaste och kraftfulla fartygsmotorer. Nu avslöjar företaget att de lyckats utrusta ett enormt fartyg i Sydkorea med en tvåtakts ammoniakmotor. 

Fartyget är det första i världen att utrustas med en tvåtakts ammoniakmotor och är ett av sex identiska fartyg som beställts av det belgiska företaget Exmar. Fartyget fick sin nya motorn installerad vid ett varv i Ulsan, Sydkorea. Den 264 ton tunga motorn lyftes upp med hjälp av världens största landbaserade kran och i maskinrummet där den nu sitter tar den upp runt 30 procent av all yta. 

Här lyfts motorn på fartyget. Foto: WinGD

Motorn är sexcylindrig och 10,67 meter hög. Den kan som mest leverera en effekt på 14 765 hästkrafter. Eftersom den drivs med ammoniak i stället för bensin eller diesel släpper den inte ut någon koldioxid vid själva förbränningen. Ammoniak kan dessutom tillverkas med hjälp av grön energi. Vid förbränning i motorn reagerar väte i ammoniaken med syre i luften och bildar vattenånga, medan kvävet återgår till atmosfären, där det en gång togs ifrån vid produktionen.

Förbränningen i motorn sker alltid exakt vid 630 grader Celsius för att säkerställa att ingen oförbränd ammoniak släpps ut i atmosfären. De schweiziska konstruktörerna bakom motorn hävdar att fartyg som drivs av den kan lukta ammoniak, vilket kan orsaka irritation i hals och ögon hos personer ombord. Motorn producerar även små mängder lustgas, ett ämne som människors näsa är ännu mer känslig för. Enligt företaget är dock nivåerna så låga att de inte förväntas påverka besättningen.

Ammoniakmotorn har också en högre oljeförbrukning jämfört med dagens fartygsmotorer. Den främsta anledningen till detta är att det krävs annorlunda material till motorn för att den ska kunna hantera ammoniak utan att gå sönder. Den ökade förbrukningen av olja är till för att säkerställa att smörjningen sker på ett korrekt sätt trots de annorlunda materialet. Detta innebär i sin tur att motorn trots allt bidrar till betydande koldioxidutsläpp, men inte i samma mängd som dagens fartyg. 

Det lär inte dröja länge innan fler fartyg utrustas med ammoniakmotorer. Förutom de fem andra identiska fartygen i samma serie har även motortillverkarna Wärtsilä och MAN ES meddelat att de håller på att utveckla egna ammoniakmotorer. När deras motorer väl är redo att användas återstår däremot att se.
– Vi är stolta över att ligga i framkant av övergången till ren energi och leverera de innovativa framdrivningslösningar som industrin behöver i sin strävan efter en mer hållbar framtid, säger Sebastian Hensel, från WinGD.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt