Racingföraren försöker slå galet världsrekord. I en Ferrari på ett hangarfartyg. Minsta misstaget skickar bilen rakt ner i vattnet.
Fabio Barone är en italiensk racingförare. Men inte en traditionell formel- eller GT-förare. Han är mest känd som världsrekordsförare med supersportbilar. Nu har gjort ett galet världsrekordförsök med sin Ferrari SF90. Bilen startade stillastående, och nådde 164 km/h på några få sekunder. Ett litet misstag hade kunnat skicka bilen rakt ner i vattnet.


Hangarfartyg är enorma fartyg byggda för att ta ombord stridsflygplan och ha en bana för start och landning. Till stuntet användes det italienska hangarfartyget Trieste, som officiellt togs i tjänst i flottan i november 2024. Fartyget är en riktig stolthet för Italien, det är det största europeiska hangarfartyget sedan andra världskriget.
Trieste är 245 meter långt och 36 meter brett, med en vikt på 36 770 ton och plats för 1 064 personer. Fartyget drivs av ett system som kan använda diesel eller gas för att producera elektricitet, och det kan färdas i 25 knop, ungefär 46 km/h. En imponerande hastighet för ett fartyg av den storleken.

Landningsbanan är lika lång som fartyget, 245 meter. Den Ferrari SF90 som Fabio körde, har 1 000 hästkrafter. Det räckte precis för att accelerera från 0 till 164 km/h och sedan bromsa till stillastående, med en riskfyllt liten marginal kvar på däcket. Ett nytt världsrekord var på plats. Och Fabio Barone var märkbart nöjd.


Även det förra rekordet satte Fabio. Då använde han en Ferrari SF90 Spider på ett annat hangarfartyg. Där nådde han nådde 152 km/h. Det längre hangarfartyget gjorde det möjligt att nå högre hastighet och ha mer marginal. Rykten säger att Fabio nästa år kan försöka slå rekordet igen. Nästa gång med en 849 Testarossa. En Ferrari som fått ta emot extremt mycket kritik.

Fabio Barone har en lång lista med rekord i sitt bagage. Bland dessa finns ett som sattes 2015 i Rumänien, då han körde uppför Transfăgărășan på 9 minuter och 13 sekunder. Transfăgărășan är en berömd väg i Rumänien, känd för sina skarpa serpentinvägar och höga berg på över 2 000 meter. Att slå världsrekord där visar prov på extremt god körförmåga.


Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.