Avgaser från dieselmotorer skdadar din hjärna. Ny larmrapport från finska forskare.
– Mikroglia är hjärnans första försvarslinje, säger Dokor Sohvi Ohtonen.
Mikroglia eller immunceller skyddar hjärnan. Nu har forskare vid Östra Finlands universitet slagit fast att det finns ett tydligt samband mellan utsläpp från främst äldre dieselmotorer och skador på mikroglia.
– Vi observerade att partiklar från dieselmotorer med äldre utsläppsteknik avsevärt försämrade mikrogliafunktionerna, inklusive avfallshantering och inflammationskontroll. Även om moderna filtreringssystem minskar dessa skadliga effekter, är trafikrelaterade föroreningar fortfarande ett allvarligt hälsoproblem, säger Sohvi Ohtonen.
Föroreningar från dieselmotorerna hämmar mikroglia och lämnar hjärnan oskyddad. Det ökar risken för neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons. Även Huntingtons sjukdom tillhör det här släktet av dödliga sjukdomar som kan öka på grund av dieselutsläpp. Det är främst de äldre dieselmotorerna som ger den här effekten. Forskarna testade också på nyare dieselmotorer som var godkända enligt Euro 6-standard. Även där visade det på förändringar, men inte i lika hög grad som de äldre motorerna.


human iPSC-derived microglia
Sambandet mellan farliga partiklar från dieselmotorer och både sjuk- och dödsfall har varit känt länge. Men att de även kan orsaka skador på hjärnan är nytt. Besiktningsbranschen har ställt krav på att införa partikelmätning. Enligt beräkningar dör 1400 svenskar om året till följd av utsläpp från dieselmotorer.
– Det är otroligt att vi inte har partikelmätning i Sverige. Med den mätteknik som vi har idag går det inte att hitta fordonen som släpper ut så mycket partiklar. Det beror på att Transportstyrelsen inte vill införa detta. De är hopplöst efter, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranchen.
Bilprovningen inför ny mätmetod
Nyligen kallade Bilprovningen till en presskonferens. Där visade de upp nya mätmetoder för att kunna avslöja dieselbilar som släpper ut för höga mängder med partiklar.
– Vi kommer att erbjuda kunder på våra stationer gratis mätning, säger Per Anders Blommefors, besiktningsansvarig hos Bilprovningen.
Sverige har varit ett av de EU-länder som väntat längst med att införa partikelmätning.
– De nya kraven kan ha stor påverkan, dels förbättringspotential på luftkvalitet men även kostnader för fordonsägare. Resultat från andra länder har visat på en stor mängd underkända bilar och det finns anledning att vi får se samma sak i Sverige, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
Forskare i USA och har också slagit fast ett samband mellan död och diesel.
– Dessa fynd kan rikta ytterligare forskning till denna unika makrofagpopulation, introducera nya behandlingsvägar för att säkerställa korrekt makrofagfunktion, vilket i sin tur skulle förbättra immunsvaret och minska sjukdomens svårighetsgrad, säger Ilona Jaspers från North Carolina University till Newsweek.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















