Lita inte blint på däcktrycksvarnare. Forskaren uppmanar bilägare att vara försiktiga.
– Man ska ändå kolla trycket regelbundet, säger Mattias Hjort, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut.
På moderna och dyra bilar finns det däcktrycksvarnare som övervakar trycket. De riskerar att vagga in bilägaren i en falsk trygghet. Man litar på att den moderna tekniken ska göra jobbet åt oss. Så att vi slipper åka inom macken och kolla trycket själva.
– Nej, man kan inte förlita sig helt på däcktrycksvarnare. Även om man har en ny bil med en sådan funktion är det bra att kontrollera trycket minst en gång i månaden. Det är också samma rekommendationer som Däckbranschen gått ut med.
Däck med lågt tryck är inte bra. Forskaren varnar oss för att köra runt på det viset.
– .För lågt lufttryck gör att bilen drar mer bränsle och slits fortare. Däcken blir också varmare, vilket gör att de åldras snabbare. Om ett däck blir väldigt varmt är också risken stor för att man ska råka ut för en punktering. Det är ett problem både utifrån trafiksäkerheten, både på grund av försämrade köregenskaper, men kanske främst av att behöva hantera ett punkterat däck och bli stående mitt ute i trafiken.

Allt blir sämre med dåligt lufttryck. VTI-forskaren räknar upp flera bra skäl till att man ska hålla ett extra öga på sina däck.
– Sedan blir köregenskaperna också sämre med minskad styrrespons. Om lufttrycket också skiljer mellan olika däck så blir fordonet mindre stabilt. Det är också en anledning att vara noggrann och lägga några minuter då och då när man ändå besöker bensinmacken.
Däck släpper ifrån sig mycket partiklar. EU har under de senaste åren försökt sjösätta en rad åtgärder för att stoppa problemet med partiklar. Och vi bilägare kan också hjälpa till med detta.
– Om man åker runt med dåligt lufttryck på ett eller flera däck blir det som sagt varmt. Då frigörs det partiklar som är hälso- och miljöfarliga. Om man tittar i större städer där det är mycket trafik kan det då bli en ganska stor koncentration av sådana partiklar i luften som är skadliga för oss människor.
Det blir också dyrare. Alla vill ha så låg bränsleförbrukning som möjligt. Både för miljön men även för plånboken.
– Sedan är det också ett bekymmer med bränsleförbrukningen. Den ökar om man kör runt med lågt lufttryck på ena däcket. Därför är det bra om man håller koll på detta och sticker in till macken en gång i månaden för att kontrollera.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















