En ny studie krossar ännu en myt om elbilar. Över 300 miljoner testprotokoll har analyserats av forskare.
Forskare vid University of Birmingham och London School of Economics har visat att elbilar nu är mer pålitliga än bensin- och dieselbilar, skriver brittiska Daily Mail. Forskarna använde nästan 300 miljoner testprotokoll från det brittiska transportministeriet för att analysera fordon i Storbritannien mellan 2005 och 2022. Studien visade att elbilar har färre problem och håller ungefär lika länge som traditionella fordon.
Elbilar har i genomsnitt en livslängd på 18,4 år och kan köra upp till cirka 20 000 mil vilket är jämförbart med bensinbilars livslängd på 18,7 år och en körsträcka på 18 700 mil. Dieselbilar har en kortare livslängd på 16,3 år men kan köra längre – i snitt 25 600 mil.
Ett av de mest anmärkningsvärda resultaten är att elbilar förbättras snabbare i pålitlighet än bensin- och dieselbilar. Deras analys visade att elbilar uppvisade den snabbaste förbättringen i tillförlitlighet, med 12 procents lägre sannolikhet för fel för varje nytt produktionsår. Som jämförelse var motsvarande siffror endast 6,7 procent för bensinbilar och 1,9 procent för dieselbilar.
Som en del av studien identifierade teamet också de märken som presterar bäst när det gäller fordonens livslängd. Bland elbilar är Tesla ledande, medan Audi presterar bäst bland bensinbilar och Skoda toppar listan för dieselbilar.
– Elbilar erbjuder betydande miljöfördelar särskilt när Europa nu går över till mer förnybar energi. Trots högre initiala utsläpp från produktionen kan en långlivad elbil snabbt kompensera sitt koldioxidavtryck och bidra till kampen mot klimatförändringarna – vilket gör dem till ett mer hållbart alternativ på lång sikt, säger Robert Elliott, en av forskarna och professor i ekonomi vid University of Birmingham
Men trots framstegen inom elbilsmarknaden har försäljningen av elbilar bromsat in i Storbritannien. Höga priser och bristen på laddstationer skapar osäkerhet bland köpare, som också oroar sig för bilarnas andrahandsvärde och batteriernas livslängd, menar forskarna. Å andra sidan börjar billigare modeller från Kina komma ut på marknaden, vilket kan göra elbilar mer attraktiva i landet i framtiden. Nu hoppas forskarna att deras resultat ska hjälpa konsumenter.
– Våra resultat ger konsumenter tillförlitlig information för att fatta välgrundade beslut om sina fordonsköp, medan beslutsfattare kan använda våra insikter för att utforma regler och incitament som främjar användningen av hållbara och miljövänliga fordon samt planera för deras hantering vid livscykelns slut, säger forskaren och professorn Robert Elliot.
LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.