Han köpte splitterny Volvo i oktober. När bilen skulle hämtas hade priset fallit med 110 000 kronor.
– Jag frågade om jag fick det priset också, men då sa säljaren att jag redan fått ett bra pris, säger Volvoköparen.
Det pågående priskriget på bilar kan få katastrofala följder för bilköpare. Flera märken har på kort tid gjort dramatiska prissänkningar. Volvo har lanserat speciella versioner av Volvo XC60 som ger en rabatt på över 150 000 kronor. För bilköpare som hann slå till på en en XC60 för 760 000 kronor innan rabatten lanserades blev det en dyr affär.
Pensionen närmar sig den här godmodiga mannen. Han har jobbat hårt hela livet, uppfostrat barn till att bli ansvarstagande vuxna. Därför tänkte han faktiskt kosta på sig något roligt nu när livet tar ett nytt kliv.
– Jag skulle faktiskt kosta på mig en ny bil, det har jag inte gjort tidigare. Det var en del funderande först, men till slut bestämde jag mig för en Volvo XC60, säger han.

Tidigare hade han haft en XC40.
– Jag var nöjd med bilen, men det skulle bli roligt med något nytt.Jag beställde bilen i början av hösten, men när jag hämtade den hade priset fallit.
Han hade beställt sin för 760 000 kronor. Men när Volvoköparen kom till handlaren annonserade man samma bil, men exakt samma utrustning för 650 000 kronor.
– Det stod en stor skylt med en kampanj att man kunde spara 158 000 kronor. Vi som köpte den en månad tidigare förlorade mellan 110-140 000 kronor. Sedan faller den i värde 100 000 kronor bara för att man kör hem den. Jag frågade handlaren om det priset, men han sa att jag redan fått ett bra erbjudande, säger mannen.
Det nya priset kom lite som en chock. Han hade förlorat stora pengar på bara en månad. Dessutom faller bilen i värde bara av han trycker på startknappen.
– Det betyder att jag förlorade 250 000 kronor i ett svep och det är mycket pengar.
Vi frågar Volvo om detta. Andra bilmärken som Tesla ger kunderna det nya priset om bilen blir prissänkt under väntetiden.
– Någon generell policy kring detta finns inte. En kund köper bilen utifrån den prislista som gäller vid beställningen, säger Magnus Holst, presschef hos Volvo.
Den nyblivna Volvoägaren hade precis börjat smälta den ekonomiska örfilen. Men då dök det upp ett nytt problem.
– Sedan blev det kallt och då började det bli andra problem. Det började väsnas i kupén, något alldeles förfärligt. Då åkte jag tillbaka och en mekaniker berättade i förtroende att de fått in samma klagomål från andra bilägare.
Volvo skapar på huvudet åt det här problemet. Där säger man sig aldrig ha hört något liknande.
– Det här har jag aldrig hört talas om, säger Magnus Holst om problemet.
Volvohandlaren lovade att se efter om det fanns något fel. Men då gick det galet igen.
– Sedan tog de in bilen, tinade upp den och startade. Då gick det hur bra som helst, det lät ingenting. Men så fort det börjar bli kallt knäpper det i taket och med tilltagande kylan blir det värre.
Nu är den nyblivna Volvoägaren trött på sin bil. Han känner ingen glädje över att köra den längre. Nästa höst och vinter kommer det att vara samma problem.
– Det låter hemskt illa och helst skulle jag vilja häva köpet. Men säljchefen vill helst laga den. Om jag bara kunde få tillbaka min gamla bil, men den har de sålt, säger mannen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.