Företagsbilar skämmer ut sig: ”Gått för långt”

Så skämmer företagen ut sig i trafiken. Målade tjänstebilar drar firmanamnet i smutsen.
– Förare av företagsbilar kör ofta skräpdåligt, säger trafikexperten Emelie Lagerström.

Många svenska firmabilar skämmer ut sig i trafiken. Det ser konsumenterna som då hellre väljer en konkurrent. Nu har Trafiksäkerhet i Fokus börjat lära alla som kör i tjänsten hur de ska göra för att företaget inte ska tappa kunder.
– Om du kör som en dåre över heldragen linje och pratar i telefon samtidigt. Då är det ingen som vill anlita dig för att bygga en altan heller, säger Emelie.

Hon är en erfaren trafikexpert. Emelie är från början trafiklärare och har drivit egen trafikskola. Sedan tio år sitter hon med i ledningsgruppen för trafiklärarutbildningen i Stockholm. Nu har hon börjat utbilda svenska företag hur deras anställda ska köra bil.
– Jag har till och med pratat med en företagsledare som funderar på att dra bort strajpsen från bilarna för att hans säljare kör så illa. Men det är inte där som problemet ligger. Det är snarare trafikkunskaperna som blivit för gamla. 

Många reagerar när de blir omkörda av målad företagsbil som bryter mot trafikregler. Emelie Lagerström hjälper företag att köra bättre. ”Om dina anställda kör illa så slår det tillbaka mot hela verksamheten”, säger hon.

Företagen tappar kunder om deras anställda kör som dårar. Det vet cheferna. Men det är svårt att komma åt beteendet. Så fort deras anställda sätter sig bakom ratten går det överstyr.
– Man uppfattas inte som seriös om företagets bilar inte beter sig i trafiken. Det är ett vanligt problem. Det kan vara allt från att köra över heldragen linje, köra för fort och inte stanna vid rött. 

Nu tycker många företag att det gått för långt. De ser ett samband mellan sämre affärer och dåligt trafikvett. Ett alternativ är då att anlita Emelie Lagerström och Trafiksäkerhet i Fokus.
– Många företag är trötta på att folk ringer och klagar på hur deras anställda kör. Det ser inte bra ut för firman och gör så att kunderna väljer konkurrenterna istället. 

Folk kör sämre med åren

Emelie ser en tydlig trend. Bilförare blir sämre i takt med att de åldras. Många kör på rutinen och överskattar sin egen förmåga. 
– När man är ung och tar körkort är kunskaperna på topp. Sedan passerar åren och tjugo år senare har man glömt bort en hel del. Dessutom har det kommit nya regler och trafiken ser inte längre likadan ut.

Hon ser ett tydligt samband mellan åldrande och överdriven självsäkerhet. När folk sätter sig i tjänstebilen verkar det här bli en ännu mer olycklig kombination. 
– Ofta känner man sig för bra så att resultatet blir att föraren slappnar av. De är inte längre lika aktiva bakom ratten längre. På mina utbildningar lär man sig att bli mer aktiv och medveten förare. 

Omdömeslös körning kan liknas vid ett beroende. Det börjar i liten skala. När man sedan inte märker några konsekvenser. Då tenderar det att accelerera. 
– Ofta börjar det med att man äter under körningen, sedan går det lätt över till rattsurf. Många tänker inte på att det först och främst är farligt. Sedan syns det. Andra trafikanter ser allt och kopplar samman det med företagets namn. 

Emelie Lagerström har sett flera riktiga skräckexempel. Många använder bilen som kontor. Det går ut över den allmänna trafiksäkerheten.
– Jag har sett företagsbilar där säljare har byggt ett litet bord så att de kan sitta och skicka mejl samtidigt som de kör. Då har det verkligen gått för långt.

Allt fler företag vänder sig till Emelie Lagerström och Trafiksäkerhet i Fokus. De hoppas få fason på sina anställda när de befinner sig i trafiken.
– Jag vänder mig till företag som har bilar i tjänsten. Och de är ofta strajpade. Enligt Arbetsmiljöverket och lagstiftningen ska alla som kör bil i tjänsten ha en utbildning varje år. Då är jag ute hos allt från byggfirmor till säljare.

Om man anlitar Emeli tar hon de anställda i kragen. Då behöver inte chefen hålla uppsikt över dem i trafiken eller ta jobbiga konflikter. 
– Det påverkar varumärket mycket negativt. Om dina anställda kör illa så slår det tillbaka mot hela verksamheten. Man uppfattas inte som seriös om man inte kan köra bil. Då blir det inkomstbortfall när chaufförerna kör som skräp, avslutar Emelie Lagerström. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt