Ford plockade isär en Tesla och en Xiaomi. Sedan kallade ledningen till krismöte.
– Jag blev chockad, säger vd Jim Farley till Business Insider.
Fords ingenjörer plockade isär en Tesla Model 3. Därefter ringde de direkt till högsta ledningen. När vd Jim Farley fick nys om saken säger han sig blivit chockad. Fords Mustang E-tech har 1,6 kilometer mer kablar än Teslan. Det betyder att Fordarna måste ha ett betydligt större batteri och de blir tyngre. Det här fick Fords vd att genast rita om hela elbilsdivisionen.
Tesla hade öppnat hans ögon. Genom att dissekera Elon Musks skötebarn kunde nu Fords ingenjörer börja kurera sin haltande elbilsdivision. Farley bestämde sig snabbt för att kapa av elbilstillverkningen från den traditionella produktionen.

De första åren har varit svåra. Fords elbilar går med ständig förlust. Under tiden försöker de hitta en lösning som liknar Teslas. Kanske kan man då vända kräftgången.
– Mitt motto är: ta itu med de svåraste problemen så snabbt som möjligt, och ibland göra det offentligt, för det är så man löser dem snabbt.
Fords vd berättar också i intervjun att han gjorde en liknande upptäckt när man plockade isär kinesiska elbilen Xiaomi. Även de låg långt före. Framförallt är det teknik som gör att deras bilar blir lättare än Ford. Det är en stor utmaning för ett klassiskt amerikansk bilmärke. Som under lång tid gjorde en grej att göra stora bilar.
Nu verkar Ford ha ändrat kurs. Man överger delvis det tidigare premiumsegmentet. Istället planerar de att släppa en Pickup som kostar 300 000 kronor. Allt för att kunna konkurrera med de kinesiska märkena. Fords dissekering är inget nytt i bilbranschen. Alla märken gör samma sak. De köper ett gäng av konkurrenternas bilar. Sedan plockas de isär för att se hur de är byggda. Till exempel avslöjade Xiaomis VD Lei Jun i september 2025 att han hade köpt tre Tesla Model Y för att ta isär dem och noggrant undersöka komponenterna han hittade.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















