Vad händer när ett bilmuseum blir för fullt så att det inte längre får plats med alla bilar? Man fyller en hemlig jättebunker med lyxbilar för över 10 miljarder kronor. Detta är något Ford gjort och som de nu väljer att visa upp för första gången.
Henry Fords Museum i Michigan, USA, är ett av världens största museer och har i dag ungefär 300 bilar i sin samling. Ungefär 200 av dessa får inte plats utan i stället har Ford blivit tvungna att flytta ett flertal bilar till en hemlig bunker. Detta är något vi fått se tidigare vid Porsches museum i Tyskland som vi på Carup skrev om då också. Men Fords bunker sticker ut eftersom bilarnas totala värde där uppgår till en summa på över 10 miljarder kronor.
Motortidningen Top Gear har nu fått följa med på en guidad tur när Fords hemliga bunker visas upp för första gången någonsin. Bland bilarna som står uppradade i flera led finns inte bara Fordbilar. Samlingen innehåller ett stort utbud av såväl äldre bilar som riktigt fräscha sportbilar från alla möjliga typer av bilmärken.
En av de första bilarna vi får en snabb titt på är en svart Ford Thunderbird. Modellen togs fram 1955 som ett svar på General Motors som introducerade Chevrolet Corvette två år tidigare. Tillverkningen av Thunderbird pågick fram till 1997, men produktionen återupptogs 2002 för att sedan läggas ner 3 år senare. Totalt har 4,2 miljoner exemplar gjorts.
Ett av dessa exemplar är en annan Ford Thunderbird i samlingen. Bilen är från 1987 och var med och tävlade i NASCAR. Föraren till just denna bil var Bill Eliott. Thunderbird:en är dessutom speciell då den var med och slog NASCAR:s hastighetsrekord på 341 km/h. Bilen var så pass snabb att den förbjöds från att tävla. En grej som sticker ut med den är säkerhetsaspekterna i interiören.
– Jag kan knappt förstå hur lite säkerhet föraren har i den här bilen, säger Ollie Kew från Top Gear.
En annan som också står i samlingen är konceptbilen Lincon Sentinel från 1996. Bilen har en 6,0-liters V12 motor, men den riktiga skönheten sitter faktiskt på utsidan. Sportbilen har ett framtidskoncept som inte påminner om något du sett tidigare.
– Den har ett modernt utseende, jag hade aldrig kunnat tro att den var från 1990-talet, säger Ollie Kew.
Andra bilar som också visas upp är bland annat en Buick Riviera från 1963 och den första muskelbilen, en Pontiac GTO från 1965, men även en Lincon Continental Limo som påven Paul VI färdades i 1964. En sak några av bilarna har gemensamt är att de ägts av Henry Ford själv. Vi får bland annat se hans sista bil som var en Ford Sedan från 1942. Naturligtvis finns det en Ford GT i samlingen. Men just det här exemplaret är sågat mitt itu.
För många bilälskare kan det kännas som ett tufft öde för dessa 200 fantastiska bilar att få ställas undangömda i en hemlig bunker. Något museumpersonalen själva håller med om.
– Det är en av de svåraste grejerna med vårt jobb. Allt vi har i våran kollektion är värdigt att egentligen få stå utställda på museet. Främst handlar det om utrymme och då måste vi bestämma vilka bilar som passar var, säger Matt Anderson, från Henry Fords museum.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.