Fordchef trotsar ledningen: ”Farligt riva upp elbilsmål”

Fords toppchef Gunnar Gerrmann i Tyskland är kritisk till en framtid med förbränningsmotorer. Han går dessutom ut med en tydlig varning till andra europeiska biltillverkare.
Om du tror på välstånd, tillväxt och framtiden ska vi ha kvar elbilsmålen som de är, säger Gunnar.

Ford har inte sin bästa period just nu och under det andra kvartalet av 2024 noterade biltillverkaren en nedgång i både försäljning och vinst. Dessutom tvingades Ford tidigare under sommaren stänga ner en av deras klassiska fabriker i Tyskland. En stor orsak bakom den nedåtgående trenden för den amerikanska biltillverkaren har med den låga lönsamheten som just nu råder inom elbilsbranschen.

Trots detta går Gunnar Hermann som är styrelseledamot för Ford i Tyskland ut med tydliga direktiv att elbilar är framtiden för alla biltillverkare. Han trotsar därmed ledningen i Ford som gjort en total U-sväng.
– Den som håller fast vid gamla teknologier riskerar att försvinna helt, säger Gunnar Hermann till Frankfurter Rundschau.

Gunnar Hermann har tidigare varit vd för Ford i Tyskland och ser kritiskt på de europeiska biltillverkare som vill skjuta eller förändra EU:s beslut om att förbjuda nya förbränningsmotorer till år 2035. Enligt honom beror klagomålen på att företagen och politikerna inte haft någon lyckad strategi.
– Deras krav kan enbart motiveras av att de saknat en fungerande strategi, eller att de hela tiden hoppats och bett till gud att de ska fått fortsätta som vi gjort tidigare, säger Gunnar Hermann. 

Elbilen Ford Explorer.

Samtidigt har Fords övergång till elbilar fått stora konsekvenser för företagets anställda. 2023 sparkades 5000 människor i Tyskland, Spanien och Storbritannien och företaget har sedan dess meddelat att de kommer minska antalet modeller som de tar fram i Europa för att lägga ett större fokus på elbilar. 

I Tyskland, som är Europas största bilmarknad, har elbilsförsäljningen stannat av den senaste tiden. Fords styrelseledamot beskriver situationen som “lidande” och företaget gör en förlust på ungefär 1,1 miljon kronor per elbil, enligt Merkur. Trots detta vill Hermann inte skjuta på avvecklingen av förbränningsmotorer. I stället tycker han att biltillverkare ska “titta framåt”. 

Elbilen Ford Capri.

Enligt Hermann är övergången till elbilar det enda sättet för biltillverkare att lyckas uppnå klimatmålen.
Det finns inget vi inte kan göra! Vi kan göra det och vi kan göra det med en rimlig kostnadsstruktur, säger Hermann.
LÄS MER: