Dina fina vinterdäck kan värdelösa. Däckjätten Goodyear råder alla att kassera däcken redan efter sex år.
– Bra vinterdäck är en viktig investering för säkerheten under kalla månader, säger Ben Glesener, expert på Goodyear.
Däckjätten Goodyear går ut med nya rekommendationer. Enligt dem ska man byta ut vinterdäcken när de blir sex år gamla. Trots att många däck redan är ett till två år gamla när man monterar dem. Du kan själv enkelt se hur gamla dina däck är genom DOT-märkningen på däckets sida (se faktaruta). Samtidigt vill en svensk expert nyansera rådet en aning.
– Det handlar mycket om hur man förvarar dem. Värme är däckets största fiende. Om det förvaras rätt och inte utsätts för uv-ljus eller värme så klarar de sig bra. Det är när man använder dem som de börjar att slitas, säger Dennis Alexis, expert på Swedish Tire & Rim Organization.
Goodyear går samtidigt ut med att folk ska köpa nya vinterdäck när de närmar sig fyra millimeters mönsterdjup. Enligt lagen är det tre millimeter som gäller.
– Bra vinterdäck är en viktig investering för säkerheten under kalla månader, men korrekt underhåll är nyckeln till att maximera deras fördelar. För att förare ska behålla ett bra grepp genom hela säsongen är det viktigt att veta hur man lagrar och roterar sina däck, samt när det är dags att byta, säger Goodyears tekniske direktör Ben Glesener.

Sprickbildning kan också göra så att du måste köpa nya däck tidigare. Genom att förvara däcken på rätt sätt sparar man tusenlappar.
– Så länge däck lagras svalt, inte med petroliumprodukter och inte i solljus och absolut inget uv-ljus. Då är det ingen fara, ett däck åldras mest när man kör med det, säger Dennis Alexis.
Om man sköter om sina däck kan de hålla väldigt länge. Det beror helt på hur du hanterar dem. Många lägger bara undan däcken i garaget. Då kan du förlora ett par säsonger.
– De flesta säger att ett däck upp till sex eller åtta år om man förvarar dem korrekt. Ser man skador eller sprickbildning ska man kolla med ett proffs för att försäkra sig om att det är säkert, säger Dennis Alexis.
Skydda däcken enligt expertens råd. Då kommer du att slippa byta för tidigt.
– Värmen är däckets största fiende, så fort det torkar börjar det åldras. Därför ska man tänka på hur man förvarar det, säger Dennis Alexis.
Från idag, första oktober, fick svenskarna sätta på sina dubbdäck. I vårt avlånga land verkar däckfirmorna i skilda världar. Långt norrut har bytena satt igång redan idag. I Arjeplog visade termometern en minusgrad och uppfriskande rimfrost tidigt på morgonen. Då blev det kö utanför Däckverkstaden. Nu vill kunderna sätta på sina dubbdäck.
– Vi har haft flera kunder idag som har bytt till vinterdäck, det är vinterföre idag, säger Pontus Granström på Superdäck.
Men i Skåne är det annat. Termometern står på 14 grader.
– Jag har inte haft någon enda kund, säger Oskar Bach på Däckpartner i Kristianstad.
Han blickar ut genom fönstret. På den skånska östkusten är det nästan lite Brittsommar fortfarande. Löven har precis börjat få en nyans av rött och gult. Folk har inte ens tagit upp sina båtar och en och annan fantast badar fortfarande i havet.
– Folk struntar i vilket datum det är när de ska skifta däck. Om det blir minusgrader och kallt så skiftar de däcken helt enkelt, säger Oskar Bach.
Expertens tips hur du förvarar och kontrollerar dina däck:
Byt gamla däck: Om däcken är kraftigt slitna, skadade eller mer än sex år gamla är det dags att investera i en ny uppsättning för tillförlitlig vinterprestanda.
Kontrollera mönsterdjup: Vinterdäck förlorar effektivitet under 4mm mönsterdjup. Inspektera mönsterslitaget regelbundet och säkerställ att det inte finns några synliga sprickor, utbuktningar eller inbäddade föremål som kan äventyra prestandan.
Använd rätt däck för säsongen: Däcken bör bytas till vinterdäck så snart temperaturen sjunker under 7°C. På samma sätt, när temperaturerna stiger över 7°C, byt till sommar- eller helårsdäck eftersom det mjukare vintergummit kommer att slitas snabbt och förlora sitt grepp i varmare väder.
Källa: Goodyear
Så kollar du däckets ålder

På sidan av däcket finns en DOT-kod (Department of Transportation) som visar var däcket är tillverkat och vilket datum det gjordes. I slutet av koden finns fyra siffror som visar datumet. I slutet av koden står vanligen tillverkningsdatumet. Veckan anges först, sedan årtalet. Till exempel innebär koden 4122 att däcket är tillverkat vecka 41 år 2022.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.