Ford bedrägeri

Fick oväntad extraräkning på 35 000 kr vid bilbyte

Se upp för fällan vid bilbytet. Inbytesbilen kan vara värd mindre än billånet. Detta fick Allison uppleva.

Allison hade köpt en fabriksny Ford Bronco från sin lokala Ford-återförsäljare i USA och bytte in sin 2024 Toyota Grand Highlander. Men bara en månad senare började problemen. Hennes historia visar en vanlig risk när man byter in en bil som fortfarande är under finansiering, och hur en dyr bilaffär inte alltid är avslutad när papperen är påskrivna. Allison berättade i en video på TikTok:

– Jag fick ett sms förra veckan från en finansman hos återförsäljaren som säger att jag är skyldig dem 3 800 dollar (cirka 36 000 kronor) eftersom min bil egentligen var belånad över värdet. Jag svarade: ”Nej, det var den inte. Här är Kelly Blue Book på mitt värde (en amerikansk webbplats som visar ungefärligt värde på begagnade bilar). Här är vad ni gav mig, vilket är mycket lägre.”

@agoodz

Like doesn’t a DRS mean finalized?? @Ford Motor Company someone help explain wtf is happening 🥲 #dealershipscams #dealershipproblems #ford #dealershiptiktok

♬ original sound – Allyson | Business Owner & Mom

Checklista vid bilköp

StegVad du ska göraVarför det är viktigtGäller för
1Undersök marknadenFör att jämföra priser och hitta bästa affärenAlla köp
2Kontrollera om bilen har skulderSkulder följer bilen och kan bli ditt ansvarAlla köp
3Kolla om bilhandlaren är medlem i MRFGer extra trygghet genom branschreglerKöp från bilhandlare
4Läs avtalet och varudeklarationen noggrantSäkerställer att allt stämmer innan du skriver påKöp från bilhandlare
5Bekräfta ägaren hos TransportstyrelsenFör att undvika att köpa en stulen bilPrivatköp
6Skriv köpekontraktGer bevis på affären och villkorenPrivatköp
7Undersök bilen noggrantSvårt att reklamera fel du borde upptäcktPrivatköp
Källa: Konsumentverket – våra bästa biltips

Efter det följde en rad invändningar, men efter diskussioner med bilbolagets finanschef verkade situationen lösa sig.
– Försäljningschefen ringde mig till slut, berättade hon. – Det sa: ”Nej, vi tar den kostnaden. Vi är ledsna. Du har rätt. Allt är bra,” fortsatte Allison.

Men problemen slutade inte där. Nästa samtal kom från Toyotas finansavdelning, som förklarade att hon hade missat förra månadens betalning, och att nästa faktura snart förföll. Toyota meddelade samtidigt att fakturorna skulle rapporteras till kreditbolaget – trots att bilen redan var såld. Även för svenska bilägare är det viktigt att kontrollera så att bilens billån och restskulder blir lösta.
– Jag sålde den bilen för en månad sedan och den skulle vara betald, sa hon.

Allison valde då att undersöka situationen mer noggrant och ringde banken som stod som långivare. Då upptäckte hon fler oroande saker.
– Hej, när ska min första betalning på bilen göras? frågade hon. Banktjänstemannen svarade: – Vi har inget lån för dig.

Hon försökte också nå Ford, vilket först visade sig vara problematiskt. Till slut fick hon kontakt med någon på Fords företagsavdelning. Där berättade de att ”checken de skickade i expressförsändelse förra veckan aldrig nådde Toyota”. Men det mest talande kom i slutet av samtalet – kvinnan från Ford berättade att finansmannen hon pratat med hade blivit avskedad. Det framkom inte varför, men mannen hade sannolikt försökt göra ett privat bedrägeri.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt