Fick för tidigt fött barn – och ett helvete med nya bilen

Mikaela, 27, fick ett för tidigt fött barn och behövde ny bil. Det visade sig bli en mardröm. Efter bara tre dagar gick den sönder. När hon fick en fjärde lånebil med sommardäck anklagade bilhandlaren henne för stöld av vinterdäcken. 
Efter att Carup kontaktat bilfirman får Mikaela plötsligt besked att de köper tillbaka bilen. 

I augusti föddes hennes och sambons andra barn. Den lilla kom till världen med dunder och brak. Två och en halv månad för tidigt skedde förlossningen och ställde den lilla familjen inför en ny utmaning. 
– Det blev mycket och dessutom har vi en tvååring som också behöver uppmärksamhet, säger Mikaela.

Hon och sambon kom fram till att de behöver en ny bil. Något som mamma kan köra barnen i medan han jobbar som besiktningstekniker. Då tog de hjälp av mamma Christina. Hon är lite rivig och ställer alltid upp för de sina. 
– Jag hade köpt bilar där tidigare och tog med mig dottern i hopp om att hon skulle få rabatt. Försäljaren lovade 5000 kronor, men han glömde att skriva in det i kontraktet, säger mamma Christina Bjurström. 

Köpet av en Kia Optima från 2020 blev inte alls vad Mikaela hade hoppats på. Motorn började knacka redan efter tre dagar. Och hon tvingades hämta upp flera olika lånebilar trots att hon har ett för tidigt fött barn.

De hittade en Kia Optima från 2020 hos Niemi Bil i Uppsala. Mikaela provkörde den och blev smått förälskad. Därför tog det inte lång tid innan hon bestämde sig för att köpa bilen för 250 000 kronor. 
– Sedan köpte vi vår Kia den fjärde oktober och hämtade den redan på kvällen. Tre dagar senare hör vi hur det knackar i motorn. Då förstår vi att det inte står riktigt rätt till. Och vi kontaktar försäljaren, säger Mikaela Dannenberg.

Nu börjar en riktig holmgång. Mikaela har ingen aning om att hon har två månader med problem framför sig. Samtidigt ska den unga mamman ta hand som sina två små barn.
– Vi blir skickade till Niemi Bil i Gävle som ligger närmare vårt hem. Men när vi kommer dit så har de ingen verkstad. Däremot har de avtal med en fristående verkstad. De felsöker bilen i fyra timmar men hittar inget.

Knackningarna är kvar. Även om verkstaden först inte hittar några fel så kan alla höra hur det smäller i motorn.
– De ger oss tillbaka bilen och säger att vi inte kan åka några längre sträckor med den. Samtidigt vill de inte säga vad det kan vara för fel på bilen. De menar på att Niemi Bil inte tillåter dem att säga det.

Kontaktar Niemi Bil

Mikaela ringer till säljaren för att prata om problemet. Först är hon säker på att allt ska lösa sig. Han verkar till en början välvillig. Sedan dröjer det inte länge förrän hon börjar ana ugglor i mossen.
– Dagen efter kontaktar vi försäljaren igen. Han svarar inte och vi försöker även ännu en dag senare. Då får vi tag på honom. Han säger att verkstaden inte sagt något till honom. Samtidigt påstår han sig vara upptagen och ska återkomma. Men det gör han inte. 

Mikaela ringer hela tiden till både Niemi bil i Uppsala och Gävle. Dessutom försöker hon få verkstaden att berätta vad som är problemet med deras nya Kia.
– Då får vi veta att det är två kostsamma fel på bilen. Verkstaden har kontrakt på att inte säga något till oss. Vi åker fram och tillbaka mellan hemmet, verkstaden och Niemi Bil i Gävle utan att det händer något. 

Försäljaren slutar svara i telefon. Det spelar ingen roll hur mycket Mikaela ringer. Han vägrar prata med henne. 
– Vi får inte tag på försäljaren och mamma hjälper mig. Vi ringer till försäljningschefen Peter Svanberg. Då får vi en ersättningsbil och ska lämna in vår Kia på felsökning till verkstaden i Gävle igen.

Efter en del krångel ställer Niemi Bil upp med en ersättningsbil. Nu börjar nästa bekymmer för familjen. Lånebilarna avlöser varandra. Niemi Bil tar hela tiden tillbaka dem. Istället får Mikaela åka skytteltrafik till Uppsala för att hämta en ny.
– Den 27:e oktober lämnar vi in bilen på nytt och får en andra lånebil. Den får vi bara ha i fyra dagar. Plötsligt ringer de från Niemi Bil och säger att de har sålt vår ersättningsbil och att vi måste komma in med den till Uppsala.

Till slut har de fått en tredje lånebil. Mikaela och barnen är på väg hem. Nu hoppas hon att allt ska ordna sig.
– På väg hem från Uppsala börjar den nya lånebilen att koka mitt ute på E4. Där sitter jag mitt ute på motorvägen med två små barn i bilen. Min sambo kommer körande och hjälper oss.

Nu är hon trött på försäljaren och Niemi Bil. Mikaela tänker inte åka alla tolv milen till Uppsala för att hämta ut en fjärde bil.
– Vi ska få en fjärde lånebil och den här gången tänker jag inte åka hela vägen till Uppsala. Vi har ett litet nyfött barn hemma, som dessutom föddes för tidigt. Då kommer de till oss med en lånebil som har sommardäcken på.

Nu tar problemen en helt ny dimension. Niemi Bil blir aggressiv mot Mikaela. Försäljaren anklagar henne till och med för stöld.
– De sa att jag skulle ha bett om vinterdäck tidigare. Sedan ringer försäljaren och påstår att vi har stulit vinterdäcken till lånebilen. Det är helt absurt, vi bor i en lägenhet. Det är inte som om jag har en däckfirma i källaren.

Vi pratar med Niemi Bil om hur de skött Mikaelas bilköp. Där säger man sig inte komma ihåg henne. 
– Nej, inte på rak arm, jag kan inte riktigt komma ihåg vem det är. Men jag har varit borta några veckor, säger Peter Svanberg.

En stund senare kontaktar Mikaela oss på Carup. Då har Peter Svanberg ringt henne. Hon får erbjudandet om att de köper tillbaka hennes Kia. Alternativt sätter de in i en ny motor. Därefter ringer Peter Svanberg på Niemi Bil tillbaka till oss på Carup.
– Vi har talat med henne. Hon har fått två solklara alternativ. Antingen köper vi tillbaka bilen eller så får hon en helt ny motor. Jag har inte hört något om krångel utan har bara fått besked från verkstaden. Vi har varit schyssta och erbjudit lånebil. Jag vet inte vad mer vi skulle kunna göra, säger han.

Mikaela är fortfarande ledsen och besviken. Hon hänvisar till Konsumentköplagen. Enligt den har familjen faktiskt rätt till ersättning för alla resor till och från Uppsala. 
– Dessutom vill de inte ersätta oss för alla resor till och från Uppsala. Inte heller för allt krångel. De påstår att vi har blivit kompenserade med en ersättningsbil, säger MIkaela.
Niemi Bil har inte återkopplat till oss på Carup när vi har försökt nå dem igen. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt