När Yngve Paulsens nya Audi Q4 e-tron blev 15 månader försenad hävde han köpet. Men istället för kompensation krävde bilhandlaren ersättning. Nu tvingas norrmannen böta 60 000 kronor för rättegångskostnader och arvode.
För snart tre år sedan beställde Yngve Paulsen i Hallingdal i Norge en ny Audi Q4 e-tron. Bilen beställdes av Möller Bil i Oslo och var planerad att levereras innan elbilar fick skatt från 2023, men så blev det inte. Den norska tidningen Motor har skrivit om händelsen och intervjuat Paulsen.
Motor skriver att Paulsen istället fick leverans av Audin först 15 månader senare, vilket var 11 månader efter vad Möller Bil kallade för “senaste leveransveckan”.
I och med den kraftiga förseningen hävde Yngve Paulsen köpet. Eftersom leveransen skedde efter att elbilsskatt införts innebar förseningen dessutom extra kostnader på cirka 50 000 kronor. Paulsen köpte därför en Audi e-tron av en annan återförsäljare.
Möller krävde därför ersättning för avbokningen. Enligt Motor försökte Yngve Paulsen och Möller först lösa konflikten i den norska reklamationsnämnden för bilärenden, där man uppmanades att själva hitta en uppgörelse.
När de två parterna inte lyckats hitta en lösning gick ärendet till förlikningsrådet som beslutade att Yngve Paulsen skulle betala hälften av avbokningsavgiften. Paulsen vägrade, och gick till tingsrätten, där fick Möller Bil bifall.
Norska Motor skriver att tingsrätten hänvisade till ett mejl där Paulsen ska ha accepterat leveransförseningen. Dessutom påpekade tingsrätten att Möller hållit honom informerad om förseningarna, och att de gav honom möjlighet att häva köpet när det stod klart att bilen inte kunde levereras innan de nya skatterna tillkom.
Tingsrätten har beslutat att Paulsen ska betala närmare 48 000 kronor i avbokningsavgift. Dessutom ska han betala nästan 12 000 kronor i rättegångskostnader.
– Jag upplever att domstolen förenklar när de kommer fram till att jag accepterat dröjsmålet, säger Yngve Paulsen till Motor och fortsätter:
– När jag svarade på mejlet visste jag inte att jag kunde avboka.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]