Mystiska felet: Fick byta motor fyra gånger på tre år.
– Han har lagt 180 000 kronor på två år för motorbyten, säger mekanikern Dave Bell.
Elbilar får utstå mycket spott och spe för sina batterier. De anklagas för att gå sönder och vara tickande osynliga bomber under motorhuven. När de går sönder så blir det en mycket dyr räkning för bilägaren. Men nu visar det sig att det också kan drabba förbränningsmotorer. En förtvivlad bilägare i Utah har vänt sig till Daves Auto Center för att få hjälp.
Nyligen fick de in en förtvivlad kund. Han har en Mercedes Sprinter som verkar hemsökt. Han tvingas byta motor hela tiden på sin van. Bilen klarar bara några hundra mil innan den kollapsar. Och nu har den gått sönder igen. Det blir fjärde motorbytet på tre år.
– När man öppnar motorhuven ser man att det verkar nytt. Men det är som små flingor i oljan och jag tror det är från metall, säger Dave Bell på verkstadens youtubekanal.
Han snackar med sin kollega Kyle. De kommer överens om att något inte stämmer. Trots alla reparationer så fortsätter bilen att gå sönder.
– Den här verkstaden som bilägaren har anlitat har också tagit betalt för en massa arbete som inte fungerat. Bilen fortsätter bara att gå sönder, säger Dave Bell.
Han ringer till bilägaren för att diskutera situationen. Mannen använder bilen väldigt mycket.
– Han har bytt motorn två gånger under de första 850 milen, sedan lyckades bilen faktiskt rulla utan några större bekymmer i ytterligare 500 mil. Då var det dags för den att gå sönder igen.
Bilägaren berättar för Dave Bell att den tidigare verkstaden har monterat in en renoverad oljekylare i hans bil. När Dave får höra detta blir han stum av förvåning.
– Jag tror inte mina öron. Något liknande har jag aldrig hört tidigare, det är lika tokigt som att sätta in ett renoverat oljefilter.
Mercedesägaren berättar för Dave att han körde bilen lugnt i 26 500 mil. En dag gick den sönder i Denver, Colorado. Då hade han vänt sig till en lokal verkstad. Det var efter detta som problemen började på allvar. Sedan gick motorn sönder med jämna mellanrum efter bara några hundra mil.
– Jag hoppas att du har fått tillbaka pengarna. Vi har en ny motor till dig som ska sättas in om ett par dagar, den borde fungera, säger Dave.
Han och kollegorna på verkstaden är mycket kritiska mot de andra verkstäderna. Och uppmanar folk att vända sig till mekaniker som vet vad de sysslar med.
– Det finns verkstäder som inte vet vad de gör. Men nu vet vi varför den fortsatte att gå sönder, någon eller några monterade inte ihop den på rätt sätt, avslutar Dave Bell.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.