Stefan fick parkeringsböter trots p–skiva. Nu har han fått rätt mot parkeringsbolaget.
– Även parkeringsvakter kan göra fel, säger Emma Haversten på Svea Inkasso till Falköping Tidning.
Den fjärde september parkerade Stefan Carlsson på den gamla Nettoparkeringen i hemstaden Falköping. I framrutan har han en elektronisk parkeringsskiva. Den ställer automatiskt in sig på närmaste hel eller halvtimme vid parkeringstillfället. Därför behövde han inte tänka på de bestyren. Och kunde lugnt knalla in på den lokala bokhandeln.
– Jag kom ut efter en kvart och det fanns en gul lapp, jag blev förbannad och ringde till parkeringsbolaget men det var 28 minuters kö, säger han till tidningen.
Stefan försökte hopplöst att komma fram till Europark som skötte parkeringsbevakningen och Hojab som driver in kontrollavgifterna. Han fastnade i telefonköer och tröttnade på krånglet. Till slut bad Stefan en god vän att hjälpa till med överklagandet.

Tillsammans gjorde de överklagandet och skickade in till Hojab som ägs av Svea Inkasso. Hojab är det företag som driver in pengarna från de svenska parkeringsbolagen. Den elfte september kom beskedet från dem.
Hojab gav Stefan rätt och skrev av kontrollavgiften. Brevet var inte bara en lättnad, det innebar också en seger efter orättvisan.
– När de bestrids görs det en ordentlig koll så att den är korrekt utfärdad. Vi använder oss mycket själva av kartfunktioner och det kontrolleras igen mot parkeringsbolaget, säger Emma Haversten.
Stefan är lättad. Han tog över bilen och den elektroniska parkeringsskivan från sin son. Sonen har haft den i flera år utan att ha fått problem med parkeringsvakter. Dessutom är Stefan mycket kritisk mot parkeringsbolaget och Hojab för deras krångel. Han menar på att det är alldeles för besvärligt att komma i kontakt med dem. Och att överklaga innebär mycket tid och besvär.
Hojab ställer sig oförstående till Stefans kritik. Istället hänvisar man alla som tycker att deras rutiner är krångliga till de lokala Folkbiblioteken. Emma Haversten menar på att bibliotekarierna ska stå till tjänst och hjälpa de drabbade.
– Det förutsätts att man ska kunna klara sådana anvisningar. Så är det med mycket numera. Man kan också få hjälp på biblioteket. Men det går ju också att skicka brev, poängterar Emma Haversten.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.