Patienter bötfälls på sjukhusets gratisparkering. Vanlig fälla när du parkerar – som ger p-böter.
– Jag ska bestrida och överklaga, säger Maret Nord.
Maret Nord skulle till sjukhuset i Oskarshamn. Den vanliga parkeringen vid entréen var full. Då åkte hon till baksidan. Där finns en gratisparkering som nyligen blivit asfalterad. Tidigare var det en grusplan som används till parkering sedan urminnes tider.
– Den grusparkering som tidigare varit gratisparkering har regionen valt att göra om innan de asfalterade, säger Therese Ankarstrand, verksamhetsutvecklare på Securitas till Barometern.
Maret kommer från staden. Hon är van vid att man parkerar fritt här. Därför ställde hon bilen i gräset. När hon kom tillbaka satt det en gul lapp på vindrutan. Att ställa sig på grus- eller gräsområde inne på ett parkeringsområde är ett vanligt misstag, men räknas som parkering i terräng.
– Jag tycker att det är ”förjävligt”. Det var fullt på betalparkeringen och jag stod inte i vägen för någon. Jag ska bestrida och överklaga, säger Maret Nord.

Maret är inte den enda som har fått böter på den nyasfalterade parkeringen. Många Oskarshamnsbor handlar med gammal vana. Man ställer sig i vegetationen och blir sedan bötfällda. Det kan räcka med att din bil sticker ut en bit i terrängen för att du ska få böter.
– Man ska stå i rutorna och Securitas bötfäller dagligen, säger Malin Hyseus, sekreterare till sjukhuschefen.
Nu har regionen haft ett krismöte kring parkeringsfrågan. De lovar att sätta upp kompletterande skyltar för att informera alla vad som gäller.
– Ofta handlar dock sådant här om att kommunen har bytt/upphandlat ett nytt parkeringsbolag som utför parkeringsövervakningen och vill visa framfötterna. Så var det i fallet i Bromma. Detta innebär ju dock inte att det är fel att utfärda p-böter för parkering i terräng om det verkligen är terräng, säger Sveriges främsta expert på parkeringsfrågor, Stefan Wahlberg.
Vanlig bötesorsak
Parkering i terräng är en av de vanligaste orsakerna till parkeringsböter och kontrollavgifter.
– När det gäller frågan om parkering på gräsplättar etc. som ägs av kommunen så framgår däremot följande av tredje kapitlet, 48 paragrafen i trafikförordningen: Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng, säger Stefan Wahlberg.
Han har nyligen varit i domstol med ett sådant fall. I Bromma finns en grusplan vid ett bostadsområde. Det har använts av boende sedan mitten av 1970-talet som parkering. När kommunen drog nya rör återställde de också platsen så att den kunde användas som parkeringsplats.
– Jag hjälpte alltså nyligen en person som hade fått flera p-böter på en grusplan på kommunal mark i ett villaområde i Bromma i västra Stockholm. Kommunen och polisen hävdade att det handlade om parkering i terräng. Vi hävdade motsatsen, säger Stefan Wahlberg.
Han kunde bevisa att platsen hade en tradition av att fungera som parkeringsplats. Samtidigt är det skillnad på en grusad yta, eller en yta med grus på.
– Vi vann i tingsrätten. Genom bland annat historiska flygfotografier från Lantmäteriet kunde vi bevisa att den aktuella grusplanen hade använts som parkeringsplats i åtminstone femtio år och att grusplanen var särskilt iordningställd för fordonstrafik. Domen har vunnit laga kraft.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.














