Fiat visar upp elbilen som blivit bensinbil. Så här ska Stellantis rädda sitt krisande italienska märke. Produktionen är planerad att starta i november.
Det är fem år sedan Fiat 500 presenterades i elektrisk version. Förhoppningen var att den lilla elektriska bilen skulle locka en modern och urban köpkrets. Men det har inte blivit någon succé. Istället har det sålt så dåligt att fabriken i Mirafiori utanför Turin ibland har fått pausa tillverkningen för att inte lagren skulle bli proppfulla.
Därför överger nu Stellantis och Fiat planen med att Fiat 500 bara skulle vara en elbil. Istället kommer man att erbjuda kunderna en Fiat 500 med en förbränningsmotor. Det ska bli en mildhybrid och tillverkningen är tänkt att starta på allvar i november. I Europa sviktar efterfrågan på elbilar. Fiat är knappast ensamma om att få panik och överge framtidsdrömmarna. Istället återvänder man till sitt fossilt ursprung och hoppas att det ska rädda verksamheten från undergång.





Exteriören till den nya 500 Hybrid är nästan identisk med den tidigare 500e. Det är bara några små detaljer som skiljer. Bland annat så behöver hybridmodellen mer kylning och det förklarar kamouflagen där framme. Det har redan producerats några bilar i en förserie. Av bilderna från interiören förstår vi att den kommer med en manuell växellåda. I övrigt ser den ut som den elektriska modellen som blivit en totalflopp.
Fiat hoppas att de nya bilarna kommer ut på marknaden redan nästa år. I Europa verkar bilköpare intresserade av små och billiga bilar med förbränningsmotorer som inte drar för mycket bränsle. Kritikerna i Italien säger att det här är som att resa med en tidsmaskin.. Fiat började med att tillverka småbilar för den breda massan. 500-modellen kom 1957 och ritades av bildesignern Dante Giacosa. Den skulle konkurrera med alla de mikrobilar som var populära i Europa under efterkrigstiden.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.