Mobiljätten Xiaomis hajpade elbil har redan fått över 100 000 beställningar. Men bilen har kraschat ett antal gånger när köpare provkört. Är den verkligen färdig efter bara tre år? De första testerna på Youtube hyllar körupplevelsen i Porsche-kopian som kostar mindre än Tesla Model 3.
Xiaomi har att göra kan man säga, eftersom de redan fått in över 100 000 beställningar av nya SU7. Bilen kostar mindre än en Tesla Model 3, trots att den är större än Tesla Model S. I Kina kostar instegsversionen med bakhjulsdrift från 325 000 kronor. Hajpen är såpass stor att Xiaomis nya bil kan vara en gamechanger. Men håller den vad den lovar? Har Xiaomi klarat det som Apple gått bet på?
Xiaomi har ingen tidigare erfarenhet av bilar, och har utvecklat bilen på bara tre år. Den senaste tiden har det kommit flera rapporter om provkörningar som slutat i olyckor, bilar som sladdat av vägen och förare som tappat kontrollen. Flera krascher har blivit virala på sociala medier.
En bil har kört in bakifrån i en BMW, en annan har fått sladd i en kurva och kört in i en betongvägg. Carnewschina tror att det kan vara något fel på mjukvaran, mer specifikt antisladdsystemet, som Carup rapporterat om. Företagets produktchef Thomas Wang Guo har varnat för bilens häftiga acceleration och att säkerheten alltid går först. SU7 MAX är dessutom fyrhjulsdriven packad med 663 hästkrafter och 838 Nm i vridmoment och väger hela 2,5 ton.
– Alla är inte vana vid den typen av fart, därför måste de vara extra uppmärksamma på trafiklagar och sitt eget agerande i trafiken.
För etablerade företag brukar det ta minst tre år att ta fram en ny bil och många har ställt sig frågan om det är tillräckligt för en nykomling som Xiaomi. Flera recensioner på hyllar nu bilen, även om det är svårt att veta hur opartiska de är.
Enligt kinesiska youtubekanalen “MAD EV” sitter man skönt i förarsätet och sikten är god över den låga fronten. Infotainmentsystemet behöver man inte oroa sig för eftersom Xiaomi är ett smartphone-företag, med många års erfarenhet av mjukvara och UX-design. Och din smartphone kan integreras helt och hållet med systemet. Interiören känns intuitiv och påminner mycket om Porsche. Körupplevelsen imponerar den med och bilen känns följsam och alert, enligt recensenten.
En liknande kanal, vid namn “Telescope”, håller till stora delar med om den tidigare recensionen men är inte lika positivt inställd till att man försökt efterlikna Porsche. Körupplevelsen är mycket bra och känslan i pedalerna påminner om Teslas Model 3, som är bland det bästa i elbilsväg menar recensenten. Styrningen är skön och responsiv även om den blir tydligare i lägre hastigheter.
– Med Comfort-mode i låg hastighet känns det som att jag skulle kunna göra en U-sväng med ett finger, så lätt känns det, säger han.
Överlag har recensenten svårt att peka ut något som känns särskilt fel med bilen, även om förarassistenten och farthållaren inte är i närheten av industrins toppskikt. Säkerheten utvärderas inte i några större drag mer än att den känns solid och säker i sin framfart med tekniska hjälpmedel som kameror och sensorer.
Instegsversionen ligger på 325 000 svenska kronor vilket är en bra bit under Tesla Model 3, trots att den är större än Tesla Model S. Xiaomi har också fått kritik för att det är svårt att avbeställa bilen, att ordrar inte går att ångra efter en vecka och att det tillkommer en avgift på 7000 kronor vid beställning.
Xiaomi kommer att leverera 60 000 bilar under 2024 och enligt det finansiella researchföretaget Credit Sights kommer biltillverkaren att förlora pengar de kommande två åren. I nuläget förväntas man kunna uppnå en produktionshastighet på cirka 5000 fordon i veckan men under årets gång ska takten gradvis öka.
Målet är att inom en relativt snart framtid kunna producera 10 000 enheter i månaden och när utbyggnaden av den nya fabriken står klar siktar man på 25 000 enheter i månaden, detta är först efter år 2025. Founders Edition, är den första leveransen och erbjuds redan sedan en vecka tillbaka, till företagets förmånskunder.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.