Nya spionbilder avslöjar Ferraris hemliga drag. Italienarna har köpt in kinesiska elbilen Xiaomi som de studerar i minsta detalj. Sportbilstillverkaren lanserar snart sin första elbil.
Det är inte ovanligt att Ferrari och många andra bilmärken köper och lånar bilar från konkurrenter för att själva kunna bli bättre. Att den italienska tillverkaren skulle köpa in en kinesisk elbil hade däremot varit helt otänkbart för bara några år sedan. Men nu har nya smygtagna bilder tagits utanför Maranello, som avslöjar att Ferrari i hemlighet undersöker en Xiaomi SU7 Ultra.
Spionbilderna visar tydligt hur en gul Xiaomi SU7 Ultra körs ut genom portarna vid Ferraris huvudkontor i Italien. Enligt CarNewsChina har Ferrari själva köpt in den kinesiska elbilen och undersöker den inför lanseringen av sin egen första elbil, som väntas debutera under våren nästa år. Obekräftade uppgifter hävdar att modellen kommer att kallas Elettrica.

Men att Ferrari väljer att undersöka den kinesiska elbilen så noggrant är egentligen inte särskilt förvånande. I Kina har modellen gjort stor succé, och SU7 Ultra är i dag den snabbaste produktionselbilen runt Nürburgring, med en tid på 7:04.957. Det är nästan tre sekunder snabbare än Porsche Taycan. SU7 Ultra har tre elmotorer som tillsammans ger 1 526 hästkrafter. Noll till hundra gör den på 1,98 sekunder med en topphastighet på 359 km/h.
Ironiskt nog har Xiaomi och Ferrari tidigare kopplats samman, då många anser att den kinesiska tillverkarens senaste modell, SU7, är en kopia av Ferrari Purosangue. Xiaomis vd Lei Jun har dessutom setts köra runt i en röd Purosangue och uppges ha ett stort intresse för Ferraribilar, enligt Carscoops.

Det är heller inte första gången Ferrari använder sig av en konkurrent för att hämta inspiration till sin elbilssatsning. Vid Maranello har även en Porsche Taycan setts provköras. Tidigare har olika källor inom Ferrari uppgett att märkets första elbil kommer att lanseras i mycket begränsad upplaga. En andra elbil har också funnits med i planerna, men den lanseringen har skjutits upp till 2028 på grund av svag efterfrågan.
För de europeer som är intresserade av Xiaomi SU7 finns det fortfarande inget datum på när den kinesiska tillverkaren ska börja erbjuda sina bilar i Europa. Men tidigare har företagets vd sagt att de kommer lägga fokus på den inhemska marknaden först innan man planerar en expansion.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.