Ferrari har tagit patent på en ny revolutionerande V12-motor – med ovala kolvar. Dessutom är vevstakarna designade på ett helt nytt sätt.
I början av 1990-talet tog Honda fram en sportmotorcykel, NR500, med en V4-motor med fyra ovala kolvar. Varje kolv hade två vevstakar, samtidigt som det fanns åtta ventiler per cylinder. Men motorn hade stora problem med kolvringarna och lyckades aldrig bli någon succé. Sedan dess har idén med ovala kolvar lagts på is, men nyligen tog Ferrari patent på en ny teknik där ovala kolvar är en del av systemet.
Ferraris ovala kolvar sitter i en motor som enligt ritningarna är en V12:a. Men i patentansökan specificerar Ferrari aldrig det mer än att motorn måste ha minst två cylindrar. Idén bakom designen av den ovanliga motorn är att kunna göra den mer kompakt så att den även ska få plats i hybridbilar. Företaget hade kunnat utrusta framtida hybridversioner av 12Cilindri och Purosangue, som idag bara finns med en ”vanlig” V12:a, med den ovanliga motorn.




Förutom att kolvarna är ovala har dessutom vevstakarna en minst sagt udda design. I stället för att varje kolv har sin egen vevstake sitter vevstakarna i stället ihop som par. Kolvarna som sitter mittemot varandra i motorn har vevstakar som går ihop och sitter gemensamt fast i vevaxeln.
Om Ferrari någonsin kommer att använda sig av de ovala kolvarna är omöjligt att svara på. Men att tillverkaren har tagit patent på den ovanliga designen visar i alla fall att tillverkaren satsar på en framtid med deras ikoniska förbränningsmotorer.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.