Ferraris lyxiga enhörning – ägts av Top Gear-profil 

Ordet unik är slitet och missbrukat i bilvärlden. Men denna Ferrari 250 GT Lusso modifierad av Fantuzzi är faktiskt det. Bland de tidigare ägarna till lyxbilen hittar vi en programledare från Top Gear. 

Ferraris 250-modellserie började tillverkas 1952 och var en viktig del i hur märket lyckades etablera sig som den giganten de är i dag bland lyxbilar. 1962 lanserade Ferrari sin sista modell från 250-serien som fick köra på de allmänna vägarna. Namnet den fick var Ferrari 250 GT Lusso. Lusso betyder “lyx” på italienska, något som beskriver modellen nästan perfekt. 

Modellen var en av sin tids snabbaste bilar och med sin 3,0-liters Colombo V12-motor var den kapabel till 240 hästkrafter. Bilen hade en topphastighet på 240 km/h och kördes med en fyraväxlad manuell växellåda. Dessutom designades karossen av Pininfarina. 

Totalt byggdes 351 exemplar av Lusso som hade en produktionstid som höll på i 18 månader mellan 1962 och 1964. Men det finns en Lusso som sticker ut från resten och har en annorlunda stil. Varför den ser ut som den gör beror främst på dess första ägare. 

Denna modifierade Ferrari 250 GT Lusso:s första ägare var nämligen Luciano Pederzani. Namnet kan låta bekant, då Luciano tillsammans med sin bror Gianfranco Pederzani var två duktiga ingenjörer som hade en stor kärlek till motorsport. Detta intresse gjorde att de tillsammans valde först att bygga gokartbilar för att senare gå över till konstrueringen av racingbilar. Namnet företaget fick var Tecno. 

Efter att ha uppnått stora framgångar med vinster i både Formel 3 och Formel 2 valde bröderna 1972 att med en helt egen bil att ge sig in i Formel 1. Där fick framgångsagan dessvärre ett snabbt slut och Tecno lämnade tävlingen redan följande år. 

När Luciano Pederzani köpte sin Ferrari 250 GT Lusso ville han tidigt modifiera bilen. Till sin hjälp anlitade han då racerbildesignern Medardo Fantuzzi. Han satte genast igång och gjorde om karossen så den liknade hur Ferrari 330 LM ser ut, men med ett mindre galler. Även framlamporna flyttades tillbaka och hamnade bakom plexiglaskåpor. 

1968 fick Pederzani nog av bilen och valde att sälja den vidare. Den hamnade då i USA där den nya ägaren la till tre 250 GTO-intag ovanför den främre grillen och lade till ventiler vid de bakre hjulhusen. Under sin tid i USA spenderade den modifierade Lusso:n mestadels sin tid på Hawaii. Men några år senare fick den resa över Atlanten ännu en gång. 

Lyxbilen hamnade då i England där den genomgick en full restaurering. Under sin tid på öarna ska den under en tid hamnat i Top Gear-profilens Chris Evans ägor. Men nu har den sålts ännu en gång. Sotheby’s var auktionsidan där bilen såldes för slutpris som landade på 15 miljoner kronor.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester