Framtiden för V12-motorer är säker, i alla fall så länge Ferrari får producera dem. Det garanterar Ferraris globala marknadschef Emanuele Carando.
– Vi kommer att producera sugmotor-V12:or tills lagen inte längre tillåter oss, säger han till Car Expert.
Den italienska sportbilstillverkaren Ferrari vill fortsätta imponera på bilentusiaster med sina imponerande förbränningsmotorer även i framtiden. Det återspeglas också i tillverkarens senaste superbil, 12Cilindri. Namnet betyder tolv cylindrar på italienska, och ger en försmak till det som sitter i motorn. Under huven finns en nyutvecklad 6,5-liters V-12 motor som genererar 830 hästkrafter, ett vridmoment på 678 newtonmeter och ett varvtal som toppar på 9500 rpm.
– Vi tror att det är viktigt att ge till våra kunder som älskar denna motor, både i nu och troligtvis i framtiden, säger Ferraris globala marknadschef Emanuele Carando.
Han medger att det ursprungligen fanns en idé om att göra 12Cilindri till en hybridbil, men att det inte bidrog med något värde till den nya superbilen.
– Vår känsla är att en naturligt aspirerad motor tillsammans med elektriska delar ökar vikten utan att egentligen höja prestandan nämnvärt, speciellt inte för denna sortens bil, förklarar Ferraris Emanuele Carando till Car Expert.
Ferraris förhoppning är att kunna bibehålla produktionen av snabba förbränningsmotorer så länge det går. Den italienska sportbilstillverkaren ser hellre att lagstiftningen i framtiden kommer att fokusera på hållbara bränslen, istället för att helt förbjuda förbränningsmotorer.
– Vi hoppas att lagen i framtiden kommer att fortsätta erbjuda möjligheter, kanske genom att satsa på att utveckla nytt bensin som är mer hållbart, menar Ferrari-chefen Emanuele Carando.
Det bör dock poängteras att Ferrari, som en av få sportbilstillverkare, har valt att gå vidare med sina planer på att lansera en elbil. Bilen förväntas offentliggöras först i slutet av nästa år, men Ferraris vd Benedetto Vigna har redan nu sagt att man inte kommer att efterlikna ljudet av en förbränningsmotor.
LÄS MER:
Melker Rundén skriver om ekonomi och motornyheter på carup.se.