Nu ska Bianco Speciale säljas. Ferraris enda unika och utskällda exemplar kommer ut ur garderoben. Detta är historien om när Enzo Ferrari gick med på att bryta sin gyllene regel.
I början av 1960-talet ändrade Internationella motorsportförbundet (FIA) sina regler. För att göra tävlingarna mer intressanta bestämde man att de skulle köras med GT-vagnar. Fram till detta hade Ferrari varit överlägsna.
Nu fick Enzo Ferrari mycket bråttom. Han och ingenjörerna behövde utveckla en bil som var minst lika bra som deras tidiga modeller. En racingstjärna utöver det vanliga. Därför lanserade man 1962 Ferrari 250 GTO Grand Tourismo Omologato. Med det var ett nytt stycke bilhistoria född och världen skulle aldrig bli sig lik.





En som hänförs av den nya skapelsen var britten John Coombs. Han basade över ett stall med Jaguar E-type. John ringde till Ferrari för att beställa ett eget exemplar av den nya bilen. Samtidigt hade han ett märkligt önskemål. John ville ha den vitlackerad, pärlemovit dessutom. Hos Ferrari fick det här bisarra önskemålet många att gå i taket. Vid den här tiden var färgkoderna ännu striktare än i vårt upplysta tidevarv. Något annat än rött ansåg många som ett helgerån. Nästan lika illa som att visa snoppen för påven.
Samtidigt hade Ferrari en framsynt man i Alfredo Reali. Han förstod att ta folk som de var. Det var ofta Alfredo som skötte kontakten med excentriska kunder med märkliga önskemål. Han kunde efter mycket mäklande komma hitta en överenskommelse mellan Coombs och Ferrari.
Den vitlackerade Ferrari 250 GTO eller Bianco Speciale som den heter levererades i augusti 1962. Den väckte känslor i alla läger. En del tyckte att den var strykful och snarast borde rödfärgas. Medan andra tyckte det var spännande med något nytt och såg skönheten i den vita blänkande lacken.
John Coombs tog med sin Bianco Speciale över hela världen på olika tävlingar. Den hade många förare och vann stora priser. Efter pensioneringen gick den vidare som samlarbil. En av ägarna var den tidigare chefen för Microsoft John Shirley. Han gjorde en total restaurering och återförde den till sitt ursprungliga utseende.
Ferrari 250 GTO är en av världens mest eftertraktade samlarbilar. Dess historia och estetik går hand i hand så att den blir en våt dröm för många bilfantaster. Dessutom finns den bara i en begränsad upplaga. I världen ska det bara finnas 36 kvarvarande exemplar.
Samtidigt verkar det som om tiden har hunnit ikapp Bianco Speciale. Numera räknas den inte längre som den fula ankungen i Ferraris historia. Dess unika berättelse och färg gör den ännu mer värdefull än sina systrar. Nu ska den säljas på Mecums auktion i Kissimmee, Florida. Priset väntas bli rekordhögt och besökarna många.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.