Ferraridödaren stod övergiven i 20 år

En Corvette C4 ZR1 hittades efter att ha varit övergiven i 20 år. Modellen fick smeknamnet Ferraridödaren för sin specialbyggda Lotus-motor när den lanserades. Bilen har också en turbonyckel som låser upp 165 hk extra. 

1989 valde Chevrolet att låta deras mest sålda fjärde generationens Corvette genomgå ett flertal uppdateringar. Bilen fick bland annat en helt ny motor designad av Lotus i England, som vid denna tid ägdes av General Motors. Till en början skulle motorn endast få några mindre ändringar, men när allt var klart var det en helt ny V8:a som stod färdig. 

Tidigare hade Corvette alltid haft en kamaxel, denna motor hade fyra kamaxlar, 32 ventiler, 16 injektorer och 11 gasspjäll. Motorn fick namnet The LT5. Målet bakom designen var att få fram en motor som skulle kunna slå Porsche 911 Turbo för halva priset. Något de även lyckades med. ZR1:an var så snabb att den till och med slog flera Ferrari-modeller och fick därför smeknamnet Ferraridödaren. 

ZR1 tog 0-100 km/h på 4,3 sekunder med sina 380 hk och var den snabbaste massproducerade modellen i USA när den lanserades. Modellen har också precis som en Bugatti Veyron en specialnyckel som gör att föraren får tillgång till bilens fulla kraft. Utan nyckeln har bilen 210 hk och med den har ZR1:an 375 hk. 

Corvette C4 ZR1 blev dock ingen succé som sin föregångare, då den gick för det dubbla priset och hade ett helt nytt utseende som inte gick hem hos köparna. Mellan 1990 och 1995 byggdes mindre än 7000 exemplar. Detta gör bilen sällsynt i dag och extra häftig när glömda exemplar hittas.
– Jag tycker att bilen är brutalt underskattad i dag, säger The Late Brake Show. 

Den övergivna ZR1:an köptes i slutet av 1990-talet. Ägaren till den övergivna bilen körde bilen en hel del innan han skaffade sig en hund. Bilen blev då för trång och han valde i stället att köpa en Volvo 240. ZR1:an blev stående för de mesta och kördes mindre och mindre med årens gång. Ägaren valde till slut att sälja bilen då han skulle flytta från sin bondgård och ville att bilen skulle hitta ett nytt hem. 

De nya ägarna till Corvetten köpte den i stort sett utan att veta vad de gav sig in på. Bilen är i ett bra skick på utsidan och insidan är okej, men sätena måste bytas då de är mögliga. Den kraftfulla motorn kommer också behöva en del kärlek innan den kommer kunna rulla igen. Ägarna kommer att dokumentera deras resa för att få igång superbilen igen.
LÄS MER: