Lika kraftfull som dagens värsta Ferrari-bilar. Koenig Special Testarossa hade 1000 hästkrafter redan i mitten av 1980-talet. Modellen var helt unik i sitt slag – nu säljs monstret på auktion.
Ferrari Testarossa, rött huvud på svenska, anspelar på bilens temperament och de röda ventilkåporna. Den är en av de populäraste och mest älskade Ferrarimodellerna genom alla tider. Den tillverkades i lite mer än 7000 exemplar från 1984 till 1996. Designen kommer från Carrozzeria Pininfarina i Turin.
Just den här bilen är en av de första som tillverkades 1984. Koenig Specials köpte genast upp exemplaret och byggde om den ursprungliga 4,9 liters V12 med 390 hästkrafter, så att den gav hela tusen. Vilket är smått otroligt med den tidens mått. Nuförtiden är det inte lika ovanligt med supersportbilar med så många hästkrafter. Men när det begav sig var den här bilen helt unik i sitt slag. Toppfarten sägs ha varit 356 km/h och 0-100 km/h gick på 3,8 sekunder, vilket innebär att bilen var det snabbaste du kunde köra på 80-talet
Koenig Specials som grundades 1977 har specialiserat sig på att bygga om bilar från Mercedes, BMW, Ferrari och Lamborghini. Med just den här bilen hade de en klar och tydlig idé. Koenig började med att bygga om motorn så att kraften ökade från knappt sjuhundra till tusen hästkrafter. Men för att klara det var de tvungna att modifiera andra viktiga detaljer.
En sådan var Testarossans karakteristiska luftventiler på sidorna. Det är dessa ventiler som gett den klassiska bilen sitt uppstudsiga och kraftfulla uttryck. Koenig la till ännu fler, så att den här verkar än mer hetlevrad än sina syskon på fabriken. Dessutom la man till sina egna stötdämpare, ny fjädring och avslutningsvis racingbromsar.
Sedan finns det också en mycket märklig detalj på den här bilen. Ett mysterium som inte riktigt får någon bra förklaring. Bilen har olika däcktyper fram och bak. På framaxeln finns ett par. Michelin Pilot Sport-4 och där bak sitter Pirelli P-Zero, anledningen till detta är osagt. Nu är den till salu hos Bring a Trailer och prislappen ligger just nu på omkring två miljoner kronor.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.