Ferraris och Stellantis starke man John Elkann tackar familjen Wallenbergs för framgång. Men resan mot toppen har varit kantad av sorger och dramatik.
– Jag hade turen att få umgås med dem i Stockholm och utan familjen Wallenberg hade vi inte varit det vi är i dag, säger han i en intervju med franska Le Point.
John Elkann tog över Fiat redan som 28-åring. Han var egentligen inte alls påtänkt för rollen. Den lite märkliga kulturella kusinen som växte upp utanför familjens radar i Paris, hade egentligen andra planer för sitt liv. Men när hans kusin Giovanni Alberto Agnelli gick bort i cancer 1997, fanns ingen tronpretendent. Morfar Giovanni Agnelli styrde företaget med järnhand hela vägen till 2003 men på sin dödsbädd pekade han ut Margheritas lite speciella son som den som skulle föra företaget in i framtiden.
John Elkann föddes i New York 1976. Han är son till den kända italienska författaren och journalisten Alain Elkann och Agnellidynastins arvtagerska Margherita Agnelli. De första åren bland skyskraporna var behagliga. Pappas upphöjda roll som en nydanande och intressant författare gjorde livet trevligt.
Men plötsligt fick mamma upp ögonen för en märklig ryss. Serge de Pahlen hade haft en chefsposition i släktföretaget Fiat. Han såg sin framtid genom att äkta sig med småbarnsmamman och rycka henne från den flummiga författaren.
Margherita har aldrig tänkt så mycket på egen hand. Utan trivs med att bli tillsagd vad hon ska göra, blev som förhäxad av honom. Den här ryssen, vars släktingar flydde undan bolsjevikerna och slog sig ner i Frankrike blev demonen i syskonens uppväxt. John och hans två syskon Lapo och Ginevra tvingades växa upp i Paris. Mamma konverterade till ryskt ortodox och tvingade barnen till att göra detsamma. De tre skickades till skolor med en tydligt rysk nationalistisk och religiös karaktär.
Men mamma Margheritas ansträngningar att få Serge att älska hennes barn misslyckades. Han fortsatte att se ner på sina styvbarn och fick mamman att slå dem. När John Elkann blev myndig försvann han från Paris och tortyren. Han var uppväxt med att ha världen som sitt vardagsrum. Farfar Jean Paul Elkann var en framträdande judisk kulturpersonlighet, men tvingades fly med familjen till New York under den värsta antisemitiska härjningen under 1930-talet.
När John Elkann kastades in som överhuvud för Fiat och fotbollsklubben Juventus var han 28 år och ett oprövat kort. Redan året därpå räddar han företaget undan en konkurs genom att komma överens med General Motors. Och året därpå blev familjeklubben Juventus, som sedan över hundra år varit så förknippade med Fiat, tvingades ner till andraligan efter avslöjanden om fusk och uppgjorda matcher.
Kanske är det därför som John Elkann hanterar Stellantis kris med ett lugn. Idag är han både ordförande och vd efter att Carlos Tavares fått sparken. Han har stått mitt i stormens öga tidigare. Vägen mot framgång har för honom varit genom vännerna. Och allt började med ett bekantskap som har varit väldigt viktigt.
Familjen Wallenberg tog emot den unga världsvana italienaren tidigt. I Stockholm fick han lära sig allt om hur man driver företag som har långa familjeanor, det är mer än att tjäna pengar, ett kulturarv som ska överleva nuvarande generationer och överlämnas till de framtida. Samtidigt som man skapar arbete och välstånd för den stora massan.
– De är en av de entreprenörsfamiljer vi beundrar mest: de tänker långsiktigt och tror starkt på människors förmågor och ledarskap”, förklarar Agnelli-chefen för Le Point.
– Jag hade turen att få umgås med dem i Stockholm och de hjälpte oss att bli vad vi är idag.
Därefter har han fortsatt att bygga upp ett nätverk med maktmänniskor från världens alla hörn. En god vän är Amazongrundaren Jeff Bezos.
– Vi träffas flera gånger om året och pratar om allt från barnuppfostran till självkörande bilar, säger Agnelli-chefen.
Han har också umgåtts med Elon Musk. En gång i Paris led Teslagrundaren av jetlag och kunde inte somna, då ringde han Fiatchefen som mötte upp honom med en flaska grappa. Sedan promenerade de natten igenom längs Seines strand och drack den dyra italienska spriten tills solen gick upp över den franska huvudstaden.
Spåren av barndomen sitter ändå kvar. Det visade sig när mormor Marella gick bort 2019. Hon hade testamenterat alla sina Agnellimiljoner till sina tre barnbarn. Men då gick Margherita emellan, med sin belarusiska make i bakgrunden tog hon strid för pengarna, en kamp som pågått i flera år och blåsts upp på bästa sändningstid i italienska medier.
– Allt det som vi har, har vi byggt upp själva, säger John Elkann om att mamma tog deras arv.
Att vara Agnellidynastins anförare kräver mycket av John Elkann. Han ska uppfostra sina barn i samma anda. Med tanke på att de kanske en dag vill arbeta med familjeföretaget. Det kräver en utbildning men också erfarenhet av det verkliga livet. Innan de fyller 18 år förväntas alla tre att praktisera på ett riktigt arbete.
Sedan 2018 är John Elkann också den som styr rodret hos klassiska Ferrari. Ett bilmärke som betyder mycket för honom. All kritik om att inte vara italiensk är något som Stellantis- och Ferrarichefen tagit allvarligt på. Även om han kämpar för att återvinna Champions League till Italien och finansierar forskning om den italienska kulturen, viskar alltid kritikerna att han tog Fiat från Italien till det förhatliga Stellantis.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.